Főoldal / Hírek / Érdekességek / Káros a túlzott testmozgás? csináljuk még akkor is, ha már fáj?

Érdekességek

Káros a túlzott testmozgás? csináljuk még akkor is, ha már fáj?

2024.04.26

Honnan származik valójában a „sport” szó? Az angolban ott van a disport szó, ami olyasmit jelent, mint a figyelemelvonás, az öröm (latinul deportare: szórakozni). A korábbi évszázadokban a sport a társadalom magasabb osztályai számára volt fenntartva, mert csak nekik volt szabadidejük. A XVII. században a felsőbb osztályok sportjait (lovaglás) szembe helyezték az alsóbb osztályok játékaival: ezek közé tartozott a futás, az ökölvívás és a birkózás.

Manapság a sportot a „fizikai tevékenység” minden típusára használják, és felváltotta a németben eredetileg létező kifejezéseket, egyrészt a XVI. század óta használt "testi gyakorlatok"-t, másrészt létrehozták a ma is használatos "testnevelés" kifejezést.

„Csak semmi sport” mondta Churchill, aki 91 éves volt, amikor itt hagyta a földi létet és valljuk be, hogy azért valóban sportolt – legalábbis fiatalon. Például mindennél jobban szeretett lovagolni, vívni, lőni, és polójátékos is volt.

Bár egyesek számára a sport még mindig nagyszerű szórakozás, mások, főleg a teljesítmény sportokban már túl magasra helyezik a lécet. És néha valóban kockára is teszik az életüket és nem csak a motorsportban vagy a ketrecharcban. Az első maratoni futó például holtan esett össze a célegyenesben.

Sokan beszélnek a „maratoni paradoxonról” -ról: bár az ilyen futásra való edzés pozitív hatással van a szívre, a szalagokra és az immunrendszerre, csak ez éppen nem vonatkozik magára a maratoni futásra.  A maratonban csak az, az egészséges, hogy felkészülünk rá.

Nagyon sok teljesen ártalmatlan és mégis nagyon egészséges sport is létezik, például a nordig walking, a tánc, a golf, az úszás, a kerékpározás vagy a sakk, persze ezeket is túlzásba lehet vinni. Természetesen az említett sportágak esetében nem az élsport szintjén űzött formájukról beszélünk.

Az élsport ott kezdődik, ahol az egészség befejeződik, vallják sokan.

Természetesen van ebben valami, ezt mindenki tudja. De vajon a mondás csak azokra vonatkozik, akik nem szeretnek edzeni, vagy azokra is, akik soha nem tartanak szünetet, és meg kell szívlelniük a mondást? Ha a test már jelzi, hogy fáj akkor a további testmozgás még jobban vagy jobban fáj?

Teljesen kimerültünk, de még mindig hatjuk magunkat – tényleg mindig a test határait kell feszegetnünk?

Sokan úgy érzik, akkor edzettek eleget, ha már fájnak az izmok, de az izmok ebben az esetben éppen azt jelzik, hogy már túl sok volt. Az izomfájdalom az izomszövet sok kisebb sérüléseiből adódik, amelyeket a túlzott igénybevétel, az úgynevezett mikró sérülések és az általuk kiváltott helyi gyulladás következményei. A szegény, túlhasznált izomnak valószínűleg ismeretlen, sportos mozgásokat kellett végrehajtania, vagy az edzés túl hirtelen vagy túl intenzív volt. De ez nem áll meg a kisebb izombeszakadásoknál, ilyenkor megnő az izomsejtek membránjának áteresztőképessége és a víz behatol az izomsejtekbe, amitől a sérült izom megduzzad, megnyúlik és ekkor jelentkezik a fájó izmok tipikus, bénító fájdalma. De ha már megint közeledik a következő edzés, vagy a Pilates óra, akkor a lelkes sportoló vonakodik szünetet tartani. És itt kezdődik a probléma.

Veszélyes figyelmen kívül hagyni a fájdalmat?

Mindenekelőtt azok az élsportolók, akik a " CitiusAltiusFortius” mottó szerint dolgoznak, szeretik a fogaikat csikorgatni. Ez a jelmondat az újkori olimpiai játékok győzteseinek eredményeiben is kiválóan látszóik. Így szól ugyanis az olimpiai játékok hármas jelszava, azaz: gyorsabban, magasabbra, erősebben! Az élsportolók mögött manapság azonban már egész csapat áll, akik figyelnek a legkisebb jelekre is, például az olimpiára készülő versenyzőkről több ezer adatot gyűjtenek és elemeznek, és ami alapján döntenek a további terhelések mikéntjéről.

De az amatőr, vagy nem kifejezetten az élsportolók esetében ezt nem mindig lehet és kell szem előtt tartani, persze vannak szakemberek által összeállított edzéstervek és ugye vannak a kitűzött célok. Ahhoz, azonban, hogy ezeket a kisebb sérüléseket helyrehozzuk, többek között regenerációra, felépülésre is szükség van. Ha a regenerálódási időszak nem elég hosszú, az túledzéshez (és potenciálisan további sérülésekhez) vezet, és a teljesítmény szintje csökken. És nincsenek ott a szakemberek, akik a helyes döntést meghozzák.

A fájó izmok szükségszerűen szünetet igényelnek a testmozgástól?

De ha valaki nem tud várni, türelmetlen vagy már kialakult nála az úgynevezett exorexia, ami a szenvedélybetegségek közé sorolható abban az értelemben is, hogy a napi edzés elmaradása pszichés elvonási tüneteket okoz, úgymint szorongás, feszültség, ingerlékenység, amíg azon bosszankodik valaki, hogy nem tudja abbahagyni, és inkább nem megy egy egy családi együttlétre, mert akkor kimarad az edzés, akkor legalább meg kell változtatnia a napi rutinját: Ha jelentkezik az izomfájdalom, a fascia görgők felhasználata megoldás lehet a helyi gyulladás gátlására. A nyújtás mellett az egyénre szabott könnyű gyakorlatok, mint például a könnyű kocogás vagy séták is támogatják a gyógyulási folyamatot. Ez serkenti a vérkeringést és lehetővé teszi a gyulladáskeltő anyagok gyorsabb eltávolítását. Ezenkívül új tápanyagokat is oda kell szállítani a sérült izomhoz.

Ha a testnek nincs ideje regenerálódni, a fájó izmok krónikus izomgyulladássá alakulhatnak.

https://www.schweizer-illustrierte.ch/body-health/fitness/schadet-es-trotz-muskelkater-sport-zu-machen-304419




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu