Főoldal / Hírek / Érdekességek / Testmozgással a migrén ellen!

Érdekességek

Testmozgással a migrén ellen!

2022.11.24

Melyik a jobb megoldás az aerob jellegű testedzés vagy erősítő edzés a migrén kezelésében, vagy a kettő kombinációja?

A migrénes fejfájás egy nagyon elterjedt betegség. Ezért rendkívül fontos azoknak az eljárásoknak az ismerete és megértése, amelyek csökkentik ezt a nagyon kellemetlen érzést.

Számos klinikai vizsgálat bizonyította a testmozgás hatékonyságát a migrén kezelésében.

A különböző típusú edzésmódszerek hatékonysága azonban kevéssé vizsgált terület, ezért egy átfogó vizsgálat keretében a kutatók arra keresték a választ, hogy melyik típusú testmozgás a leghatékonyabb. Az alkalmas testedzés fajta, ami lehet aerob (kellő mértékű oxigén jelenlétében végzett nagy, illetve közepes intenzitású gyakorlat), lehet erősítő jellegű testmozgás vagy akár multimodális edzés (azaz aerob körülmények közötti erősítő és a rugalmasság edzése).

Több, különböző edzési protokollal végzett klinikai vizsgálat bizonyította már hatékonyságát a migrén kezelésében, amelyek sokszor hatásosabbak voltak, mint a gyógyszerek.

A vizsgálatvezetők átnézték az idevonatkozó szakirodalmat és közvetlen, illetve közvetett összehasonlításokból származó hatékonysági bizonyítékokat véletlenszerű hatásmodell-hálózati metaanalízissel kombinálták. Összehasonlították a három edzési protokoll hatékonyságát, azaz a közepes intenzitású aerob gyakorlatot, a nagy intenzitású aerob gyakorlatot és az erő/ellenállás edzést.

Az szakirodalmi elemzésbe 21 publikált klinikai vizsgálat eredményeit vonták be, amelyekben összesen 1 195 migrénes beteg vett részt, akik átlagéletkora 35 év volt, és a nők 6,7 szer többen voltak, mint a férfiak. 27 páronkénti és 8 közvetett összehasonlítást végeztek. Minden tanulmány a fejfájási rendellenességek nemzetközi osztályozásának (ICHD) kritériumait alkalmazta a migrén diagnózisához.

A kutatók kombinálták az erőnléti edzést, beleértve a súlyemelést is, az ellenállással szemben végzett edzéssel, ezek az izmok fejlesztését, míg az aerob testmozgás a szív- és érrendszeri egészséget célozta meg.

A vizsgálatokból azt a következtetést vonták le, hogy az erősítő edzésprogramok bizonyultak a legnagyobb hatékonyságúnak a migrénes fejfájás okozta tünetek csökkentésében, és ezt követte a nagy intenzitású aerob testmozgás, és mindkettő megelőzte a leghatásosabb gyógyszeres kezelések alkalmazását.

Javaslatok: A kutatók ezen új eredmények és saját tapasztalataik alapján azt javasolják, hogy az erősítő edzést az ismétlési maximum 50% -ával kezdjék, heti háromszor 2-3 sorozat 12-15 ismétléssel, előtte 10 perc bemelegítéssel, nyújtással, levezetéssel összesen 45-60 perccel edzésenként. A súly/ellenállással szembeni terhelés ezután hetente az ismétlési maximum 5%-ával növelhető, DE csak abban az esetben, ha a beteg képes három sorozatot sikeresen teljesíteni.

A kutatók azt is javasolják, hogy az edzési napok között aktív regenerálódási napokat (alacsony intenzitású testmozgást) is be kell iktatni és az összes nagy izom csoportot, beleértve a nyak-, a váll- és a felső végtagizmokat is, rotációban kell edzeni.

A nagy intenzitású aerob testmozgáshoz a kutatók azt javasolják, hogy az intervallum edzést VO2max (maximális légzési kapacitás) 55%-val vagy a maximális pulzusszám 50% mellett 45-60 percig edzésenként, beleértve a 10 perces bemelegítést és a levezetést, hetente háromszor. Az intenzitás ezután minden héten 5-10%-kal növelhető, hogy a 12. hétre elérje a 80–90%-os maximális célt.

A rendszeres testmozgás tehát olyan dolog, amit a betegek egész életükben megtehetnek, és felhasználhatják a migrénes rohamok megelőzésére is, ahelyett, hogy gyógyszereket vagy ismétlődő injekciókat alkalmaznának, amelyeknek valljuk be sokszor számos káros mellékhatása is van.

Szerkesztői megjegyzés: A legjobb, ha egy szakember felügyelete és útmutatása mellett kezdjük el az edzéseket, és miután elsajátítottuk a módszereket csak után a végezzük önállóan a gyakorlatokat

https://thejournalofheadacheandpain.biomedcentral.com/articles/10.1186/s10194-022-01503-y




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu