Főoldal / Hírek / Érdekességek / Testmozgás betegség idején, szabad vagy sem? I. rész

Érdekességek

Testmozgás betegség idején, szabad vagy sem? I. rész

2020.11.09

A rendszeres testedzés egy kiváló módja az egészség megőrzésének. Bizonyított tény, hogy a sportolás csökkenti számtalan krónikus betegség kialakulásának esélyét, mint például a diabétesz vagy a különböző szívbetegségek, segíti az ideális testsúly megőrzését, valamint erősíti az immunrendszert is.

Bár kétségtelen, hogy a testmozgás fontos szerepet játszik az egészség megőrzésében, sokakban felmerül a kérdés, vajon a betegen való sportolás segíti-e a gyógyulást, vagy inkább késlelteti azt? A helyzet az, hogy a válasz nem egyszerű, nem fekete vagy fehér. A továbbiakban ez az összefoglaló arra keresi a választ, hogy bizonyos esetekben miért is szabad edzeni, ha kicsit betegek vagyunk, míg más esetben miért jobb, ha otthon maradunk és inkább a pihenést választjuk.

Szabad betegen edzenünk?

Betegen mindig a mihamarabbi felépülés a célunk, de nem könnyű megítélni, hogy melyik az, az állapot, amikor még nyugodtan, a szokott intenzitással végezhetjük testedzésünket és mikor érdemes inkább néhány napot kihagynunk és pihennünk.

A sportolás egy nagyon egészséges tevékenység és érthető az is, hogy olyankor se szeretnénk egy edzést kihagyni, amikor igazság szerint nem is érezzük igazán jól magunkat. Van olyan helyzet, amikor ez teljesen rendben is van, azonban kifejezetten hátrányos is tud lenni bizonyos tünetek észlelésekor.

Sok szakértő a „nyaktól felfele” szabályt használja ilyen esetben, hogy tanácsot adjon.

Ha kizárólag a nyakunktól felfele észlelünk magunkon tüneteket, mint például, hogy be van dugulva az orrunk, tüsszögünk, vagy fáj a fülünk, akkor talán nem okozhat nagy problémát egy kis testmozgás.

AZONBAN

ha a tüneteink nyaktól lefelé is jelentkeznek, például émelygünk, fájnak az izmaink, lázasak vagyunk, hasmenésünk van, produktív köhögés, illetve mellkasi fájdalom gyötör, jobban tesszük, ha pihenünk, s egy időre lemondunk a sportolásról.

 

ESETEK, AMIKOR NYUGODTAN EDZHETÜNK

A következő néhány tünet esetében valószínűleg nem lehet probléma testedzéskor, de természetesen érdemes még előtte egyeztetnünk háziorvosunkkal, ha bizonytalannak érezzük magunkat.

Könnyű megfázás? Távolság tartás, higiéniai szabályok betartása

A könnyű megfázás egy az orrunkat és torkunkat is érintő, felső légúti vírusos megbetegedés. Bár a tünetek egyik-másik embernél eltérő módon jelentkezhetnek, ilyenek például, ha eldugult az orrunk, fáj a fejünk, tüsszögünk és enyhé köhögünk. Ezekben az esetben, ha kellő erőt érzünk magunkban, nem szükséges lemondanunk a testmozgásról, azonban, ha kicsit is gyengébbnek érezzük magunkat a megszokottnál, érdemes az edzés intenzitását, vagy a hosszát vagy mindkettőt lecsökkentenünk. Azt sem szabad elfelednünk, hogy bár magunknak gondot nem okozunk, de adott esetben másokat még megfertőzhetünk, így érdemes nagyon vigyáznunk.

Ennek elkerülése érdekében be kell tartanunk az alapvető higiéniai előírásokat, mossunk rendszeresen kezet, illetve tüsszentéskor és köhögéskor tegyük a könyök hajlatunkat a szájunk elé.

Fülfájás

A fülfájás lehet éles, tompa, vagy akár égető fájdalom is az egyik, vagy akár mindkét fülben. Bár a gyermekek esetében a fülfájdalom általában egy fertőzés eredménye, felnőtteknél sokkal valószínűbb, hogy a probléma máshonnan eredeztethető, például a torkunkból. Ez a fájdalom tehát, ami az úgynevezett „kisugárzó fájdalom”, átszáll a fülre.

Fülfájás történhet homloküreg gyulladástól, torokgyulladástól, egy gyulladt fogtól, vagy nyomáskülönbség miatt is. Amennyiben tehát a fülben lévő fájdalom egyensúlyvesztést még nem okoz, valamint egy fertőzés lehetősége kizárható, akkor a testedzés biztonságosnak tekinthető. Bizonyos fertőzések azonban egyensúlyvesztéssel járhatnak és magas lázat, valamint más súlyosabb tüneteket is okozhatnak, amelyek a mozgást is kockázatossá tehetik, emiatt sportolás előtt muszáj megbizonyosodnunk afelől, hogy mindezek biztosan kizárhatók.

Legtöbb esetben csak kényelmetlenséget okoz ez a fajta fájdalom és azt érezzük, hogy nagy nyomás nehezedik a fejünkre, így bár az edzés összességében biztonságosnak tekinthető, igyekezzünk elkerülni, hogy közben a homloküregünk környékét ne érje hideg terhelés.

Bedugult orr

Nagyon kellemetlen és bosszantó tud lenni, ha be van dugulva az orrunk. Ha mindez még lázzal is párosul, illetve más komolyabb tünetekkel, mint a produktív köhögés, vagy mellkasi fájdalom akkor mindenképpen szüneteltetni kell a fizikai aktivitást. Ha azonban csak az orrunknál jelentkezik a probléma, akkor nem szükséges aggódnunk és nyugodtan sportolhatunk. Valójában egy kis testmozgás még segíthet is a légutak kitisztításában, így elősegítve a könnyebb légzést.  De végül is a legjobb, ha a testünk jelzéseire figyelünk, és az alapján döntjük el, hogy bedugult orrunk ellenére elég jól érezzük-e magunkat a sportoláshoz.

Érdemes edzéstervünket is módosítani akár és közérzetünkhöz igazítani azt. Egy élénk séta vagy biciklizés jó választás lehet abban az esetben is, ha egyébként éppen egy kicsit gyengének érezzük magunkat ahhoz, hogy a megszokott intenzitású edzésünket végezzük el.

Ha olyan helyen edzünk, ahol mások is megfordulnak akkor fokozottan ügyeljünk a higiéniára orrfolyás esetén is, gondosan töröljük le a felületeket, amikhez hozzáértünk.

Enyhe torokfájdalom

A torokfájás általában egy felső légúti megbetegedés következménye, lehet az megfázás, vagy akár influenza is. Ha komolyak a tünetek, köhögünk, lázunk van, fájdalmat érzünk nyeléskor, akkor addig mindenképpen szüneteltessük a sportolást, amíg az orvosunk erről másképp nem dönt.

Enyhe tünetek esetében, amiket egy hétköznapi meghűlés vagy allergia okoz, biztonságosnak tekinthető az edzés. Azonban, ha a szokottnál kimerültebbnek érezzük magunkat, csökkentsük az intenzitást. Abban az esetben, ha közérzetünk jó, de állóképességünk még nem az igazi, az edzés időtartamán csökkentsünk. Folyadékbevitel folyamatos biztosításával enyhíthetünk a fájdalmon, így becsempészhetünk egy kis mozgást a napunkba. (folytatjuk)




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu