Főoldal / Hírek / Érdekességek / Testedzés a zsúfolt edzőtermeken és nyüzsgő sportpályákon túl I.

Érdekességek

Testedzés a zsúfolt edzőtermeken és nyüzsgő sportpályákon túl I.

2021.04.01

Manapság a vírushelyzet harmadik hullámának tetőzésekor sajnos kényszerűen, de az egyéni sporttevékenységek kerültek előtérbe, hiszen az edzőtermek látogatása nem ajánlott senkinek.

Ebben az igencsak nehéz időszakban, saját és embertársaink biztonsága érdekében kénytelenek vagyunk magunkban edzeni, ám azt viszont kifejezetten szükséges is, hiszen ezzel tudjuk megőrizni nem csak fizikai, de lelki, szellemi egészségünket is. A járvány jelentette veszély teljességében felforgatta a mindennapjainkat, gyakorlatilag minden szegmensében újra kellett terveznünk az életünket, sok bevett szokásunkat kell elengednünk és kénytelenek vagyunk egy új rutint kialakítani. Mindez azonban nem jelenthet kifogást számunkra arra vonatkozóan, hogy ne edzünk. Egy megbízható edzésrutin kialakítása nagyon fontos, így most igyekszünk ebben segítséget nyújtani és hasznos ötletekkel szolgálni arra vonatkozóan, hogy milyen fajta testmozgást lehet hatékonyan végezni ebben a megváltozott időszakban.

  1. Erősítő edzések

Óriási tévhit, hogy az erősítéseket csak az edzőtermekben lehet hatékonyan végezni. Otthon, vagy kint a szabadban, nagyon kevés eszközzel, vagy azok nélkül számtalan hatékony edzésmódszer áll rendelkezésünkre.

Magas intenzitású, intervallumos edzés

A magas intenzitású, intervallumos edzés egy kombinációja a saját testsúlyos, intenzív edzésnek és a gyakorlatok közti rövid szüneteknek, természetesen meghatározott rend szerint. Erre a legjellemzőbb a 20 mp munka, 40 mp pihenő és mindezt ismételjük tetszés szerint akár 5x-6x is. Mindez kiválóan alkalmas arra, hogy a fizikumunk erősítése közben, az állóképességünket is hatékonyan fejlesszük.

Tabata, a 4 perces, folyamatos gyakorlat

A Tabata egy 1996-ban végzett tudományos kutatás eredményeképpen született edzéstípus, melynek célja minél több zsír elégetése, minél rövidebb időn belül. A magas intenzitású, intervallumos edzéshez hasonlóan ennél az edzéstípusnál is a gyakorlat és pihenés váltakozva követi egymást, csak éppen sokkal rövidebb időn belül, itt 10 mp munkát követ 20 mp pihenő. A Tabatának köszönhetően akár 4 perc intenzív mozgással is több zsírt vagyunk képesek elégetni, mint egy szimpla 1 órás kardióedzéssel.

TRX, a teljes testet megmozgató, ellenállásképességi edzés

A két, eddig említett mozgásformával ellentétben a TRX-nél már szükségünk van egy eszközre is, ám mindez egy könnyen beszerezhető és hordozható, nem is különösebben költséges eszköz. A használata sem különösképpen bonyolult onnantól kezdve, hogy elsajátítottuk a megfelelő mozgásformát. A TRX kötelet megfelelően rögzítjük egy rúdra, vagy egy faágra és már edzhetünk is, azonban előtte mindenképpen járjunk utána annak, hogy a különböző gyakorlatokat, hogyan is kell szabályosan végezni, mert anélkül a fáradtságunk nem ér semmit.  A klasszikus erősítő gyakorlatokat végezhetjük ilyenformán, csak éppen még számtalan jótékony hatással kiegészítve és talán a leghatékonyabb mindez a hát és a törzs célzott erősítésére.

Kettlebell

A Kettlebell egy olyan különleges súlyzó, mely egyedi kialakításának köszönhetően sokkal sokoldalúbb, mint egy hagyományos súlyzó eszköz és így a vele végezhető gyakorlatok tárháza is sokrétűbb. Ahhoz, hogy eredményesen tudjunk edzeni vele, a törzsnek, csuklónak és a vállnak óriási stabilitásra van szüksége, sokkal többre, mint talán minden más súlyzófajta esetében. Azonban ahogy a TRX esetében is, először itt is meg kell tanulni a gyakorlatok helyes végzésének módját, hiszen, ha nem megfelelően használjuk az eszközt, könnyen sérülést is okozhatunk magunknak.

2. Állóképességi edzés

Az állóképességi edzés mind teremben, mind a szabadban népszerű módja a kalóriaégetésnek és megfelelő edzettség kialakításának.

Spinning – Biciklizés az otthonunkban

Az otthon, beltérben végzett edzések egyik leggyakoribb gátja a hely hiány, azonban egy szobabicikli nagy segítségünkre lehet. Viszonylag kis helyen elfér és kiválóan alkalmas sporteszköz egy intenzív, beltéri edzéshez. A meleg idő beköszöntével a szabadban is végezhető, teraszon, kertben.

Kocogás – Kikapcsolódás a természetben

A legtöbbek által kedvelt, gyakorolt és a talán legkönnyebben is végezhető edzésfajta a kocogás vagy az un. gyors séta. A természetben, kint az erdőben való futás extra előnyökkel is jár, hiszen a csönd, a nyugalom, a látnivalók plusz kikapcsolódási forrást jelenthetnek, ám ez a sporttevékenység városban is kiválóan űzhető. Manapság már minden egyes városban és városrészben találunk jól felszerelt szabadtéri edzőpályákat és a városi parkokat szegélyező rekortán futópályákat, amikkel érdemes mihamarabb megismerkednünk, hiszen nagy segítséget jelenthetnek számunkra egy fárasztó nap végi edzés lebonyolítására. Ennek a borításnak nagy előnye még, hogy kíméli az ízületeket is. (folytatjuk)

https://www.ispo.com/en/know-how/training-home-and-nature-most-effective-workouts




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu