Főoldal / Hírek / Érdekességek / TESTEDZÉS FÜGGŐSÉG

Érdekességek

TESTEDZÉS FÜGGŐSÉG

2023.05.22

Ha a testedzést mérsékelten, rendszeresen végezzük a fizikai és mentális egészségünk megőrzése érdekében és megfelelő mennyiségű és minőségű táplálékot fogyasztunk, akkor elmondhatjuk, hogy (majdnem)mindent megtettünk egészségünk megőrzése érdekében.
DE, sajnos sokan vannak, akik edzés függőségben szenvednek, esetükben
még a sok is kevés és ez számos esetben negatív következményekkel járhat.


A mozgásfüggőség emberek ezreit érinti, és más folyamat- és szerfüggőséghez hasonlóan értelmezhető. Ez nem egy formális klinikai diagnózis, hanem egy viselkedési állapot, amely gyakran más problémákból – például torz testképből vagy étkezési zavarokból, például anorexiából – gyökerezik.

 


Tehát mennyi mozgás az, ami már túl sok? Erre nehéz válaszolni anélkül, hogy ismernénk az egyes személyeket körülvevő egyedi, sajátos körülményeket, de alább felsorolunk jó néhány olyan általános jelzést, amire mindenképpen figyelni kell:

1) Az edzés kihagyása ingerlékenységet, szorongást vagy netán depressziót vált ki bennünk – ha például azt vesszük észre, hogy valaki vagy önmagunk egyértelműen izgatottá vagy kényelmetlenül érezzük magunkat az edzés kihagyása után, akár több egymást követő nap után is, ez már komoly figyelmeztető jel lehet.


2) Ha akkor is elszeretnénk menni mozogni, edzeni, ha betegek, sérültek vagy kimerültek vagyunk, akkor ez egy fontos testi, lelki jel lehet, hogy vegyük komolyan. Azok, akik testmozgásfüggők, átnyomják magukat az izomhúzódáson, az influenzán vagy akár egy stresszes törésen, és nem tudnak pihenni, amikor arra egyértelműen szükségük lenne. Ezt mindenképpen kerülni kell, hiszen nem gépek vagyunk.


3) Sok embernek a testmozgás a „menekülés” eszközévé válik és az elsődleges cél többé már nem az elme egyensúlyának megteremtése vagy a stressz csökkentése, mert ez pozitív, hogy ezekre a tünetekre a testedzés kiváló módszer, hogy kivonuljunk bizonyos élethelyzetekből és az ezekből fakadó érzelmekből, hasonló, mint például a beszédterápia és/vagy az expresszív terápia, ezek biztonságos és adaptív módszerek a kényelmetlen érzelmek kezelésére.


4) Arra figyeljünk, hogy amikor a sok edzés már kezdi negatív irányba befolyásolni a kapcsolatainkat. Ha észrevesszük, hogy több időt töltünk edzéssel, mint házastársunkkal, vagy ha úgy döntünk, hogy az edzőteremben maradunk, ahelyett, hogy a barátokkal való összejövetelekre járnánk, ez mindenképpen a testmozgással való egészségtelen kapcsolatra utalhat. Mint minden étkezési zavar esetében is, a mozgásfüggők hajlamosak visszavonulni és szép lassan elszigetelődnek barátaiktól és családjuktól, hogy tulajdonképpen egy egészségesnek hitt tevékenység okán egy egészségtelen magatartást, életmódot, tevékenységet folytathassanak.


5) Más, fontos prioritások hátrányt szenvednek: Hasonló módon, ha valaki gyakran kihagy egy munkavégzési határidőt vagy gyermeke focimeccsét, mert az edzést jelentősebbnek/fontosabbnak tekinti a dolgok nagy rendszerében.


6) Figyeljünk arra, ha a boldogságot újra definiáljuk: A jó hangulatot vagy a boldogságot kizárólag a legutóbbi edzés eredménye adja, vagy ha csak az a lényeg, hogy  a testünket miképpen érezzük az adott napon, illetve az, hogy pillanatnyilag „fittnek” tartjuk-e magunkat, akkor ez is egy komoly jelzés lehet arra, hogy gond lehet.


7) Folyamatosan meghosszabbítjuk az edzések időtartamát. Elég gyakori, hogy valaki, aki mozgásfüggőséggel küzd, ott folytatja az edzéseket, ahol csak tud, legyen szó extra ismétlésekről a fekvenyomásról vagy egy kemény futballedzés utáni hazafutásról.


8) Egyes maratoni edzésprogramok „napi két” edzést írnak elő a futásteljesítmény növeléséhez, de ennek következetes végrehajtása – konkrét edzési cél nélkül és egészségügyi szakember felügyelete nélkül – további mentális problémákat eredményezhet és ennek hamarosan meglesznek a fizikai, testi negatív következményei.


9) Az is gondot okozhat, amennyiben a testmozgás már elveszti a játék és a szórakozás jellegét. Aranyszabály, hogy azokat a dolgokat, amelyeket a testünkkel végzünk, pusztán azért kell csinálni, mert szórakoztatóak és nem azért, mert komoly célt szolgálnak, hacsak persze nem vagyunk profi sportolók. Ha nem csinálunk olyasmit, ami önmagában is élvezetes, keresnünk kell valamit, ami az. Az edzésnek szórakoztatónak kell lennie, nem pedig házimunkának vagy „kötelezőnek” kell tekinteni, amikor egyszerűen már nem érezzük, hogy örömet okoz nagy lehet a baj.

Szerkesztői megjegyzés:

Fontos megjegyezni, hogy ezek a jelek/jelzések nem feltétlenül jelentik azt, hogy valaki edzésfüggő; ez inkább az univerzális tünetek körvonala, amelyek jelezhetik, hogy nagyobb probléma áll vagy állhat fenn. Amennyiben az  fenti állítások jól jellemzik a saját tapasztalatainkat jobban tesszük ha aggodalmainkat megbeszéljük egy szakemberrel.




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu