Főoldal / Hírek / Érdekességek / Szabad-e edzeni, aktívan mozogni a terhesség alatt?

Érdekességek

Szabad-e edzeni, aktívan mozogni a terhesség alatt?

2016.11.22

Szabad-e edzeni, aktívan mozogni a terhesség alatt?

Válaszolunk arra a kérdésre, amely sokszor felmerül sportoló jövőbeli kismamákban: szabad-e sportolni terhesség alatt?

Edzeni vagy nem edzeni? Miért maradjak aktív terhesség alatt?

Ha azt kérdezed, hogy sportolhatsz-e ebben a különleges életszakaszban a válasz igen, sőt, a te és a gyermeked egészsége szempontjából. Néhány súlyos esettől eltekintve a szakemberek is egyetértenek a sport jótékony hatásával:

Tekintsük át, melyek azok a pozitív hatások, amelyekkel számolhatsz sportolás következtésben:

  • Növeli az anyuka önbecsülését és az energiaszintet, csökkenti a szorongást.
  • Javítja az aerob állóképességet, emeli a maximális oxigénfelvételt. A relatív oxigénfogyasztás szempontjából is pozitív, figyelembe véve a terhesség alatti természetes súlygyarapodást.  Ezek a változások jótékony hatásúak a szív-, és érrendszerre, a vérkeringésre és a légző rendszerre.
  • A megváltozott testfelépítés miatt kialakuló kockázatok és mellékhatások kialakulásának megelőzésére az izomtónus testtartási korrekciókat eredményez, amely meggátolja a mechanikai stressz miatti derékfájást, az erőtlenséget és hasi izmokat is erősíti.
  • Segít felkészülni a szülésre és csökkenti a császármetszés alkalmazásának szükségességét
  • Erősíti a has és medenceizomzatot extra támogatást adva a babának
  • Megakadályozza szülési diabétesz kialakulását, amely a terhesség végén jelenik meg bizonyos esetekben az inzulin és a placenta hormonok felszaporodásával. Az edzés megakadályozza ezt a helyzetet, mert növeli a glükóz hasznosítást az izmokban, miközben csökkenti ezen cukormolekulák bejutását a sejtekbe.
  • Javítja a vérkeringést, akadályozza a duzzadás kialakulását a lábakban, mivel elősegíti a vénás visszaáramlást.
  • Javítja az alvásminőséget.
  • Szabályozza a baba születési súlyát, megkönnyítve a szülést. Számos tanulmány bizonyítja, hogy a testmozgás, amelynek gyakorisága 4-7 nap / hét, a 25-35 hetes terheseknél okozhat kisebb születési súlyt, mint azon anyák gyermekeinél, akik mérsékelt testmozgást vagy ülő életmódot folytatnak. A tömeg különbség elsősorban annak köszönhető, hogy alacsonyabb a zsírtömeg sportoló anyák csecsemőinél (-5%).
  • Segít, és jótékony hatással van a légzésre.
  • Segít az emésztési zavarok és a székrekedés kialakulásában.
  • A mozgás következtében felszaporodó hormonok jót tesznek a gyermek érzelmi világának és a nyugtatásához hozzájárulnak.
  • Az utolsó hónapokban a gyermeked úgy érzékeli a mozgást, mint egy masszázst.

 

Ha amúgy is sportolsz rendszeresen, nincs akadálya annak, hogy továbbra is folytasd a mozgást. Bizonyos óvintézkedések  azonban kellenek, mivel minden terhesség más, de mindig konzultáljunk az orvossal.
 


Mikor kell abbahagyni?

A terhesség alatt figyelni kell az alábbi érzetek kialakulásánál. Ha egy nap arra ébredsz, hogy aznap nem szívesen sportolnál, vagy nem érzed, magadat jól, lehet, hogy jobban teszed, amennyiben beiktatsz egy kis pihenést. Ha az alábbi tünetek közül jelentkezne valamelyik jobb, ha abbahagyod a sportot és el látogatsz az orvoshoz:

  • Intenzív fejfájás
  • Szédülés vagy látáskiesés
  • Erős szívdobogásérzés
  • Izomgyengeség
  • Intenzív hasfájás
  • Túlzott folyadékgyülem
  • Vénák gyulladása
  • Lassú pulzus vagy az artériás vérnyomás lassú helyreállása a gyakorlat befejezését követően.
  • Vaginális vérzés vagy folyadékvesztés
  • Tartós összehúzódások (több mint 6-8 óránként).

 

Tehát végső következtetés: sportolni, mozogni mindig szabad, sőt kell, DE mindig meg kell beszélni szakemberrel, hogy mit, mikor és milyen típusú és intenzitású mozgás a megengedett, és amennyiben bármi rendellenesség adódik, rögtön abbahagyni és orvoshoz fordulni.

 

 

http://www.sportlife.es

 




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu