Főoldal / Hírek / Érdekességek / Sport és fitten megélt élet

Érdekességek

Sport és fitten megélt élet

2024.02.27

Az alábbiakban – egyes szakértők véleménye alapján - bemutatjuk minden idők öt legegészségesebb szabadidős sportját

1. Úszás, aqua fittnesz

Különböző tanulmányok szerint az úszás az egyik legjobb szabadidős sporttevékenység. Elsősorban a víz felhajtó erejének köszönhetően, amely ennek köszönhetően enyhíti az ízületekre ható mozgás okozta erőhatások intenzitását. A mozgások ezért gördülékenyebbek lesznek és kisebb lesz a hirtelen mozdulatok következtében fellépő rándulások, húzódások kialakulásának veszélye.  Az úszás ezért kifejezetten előnyös az ízületi gyulladásban szenvedők számára, mert kevesebb súlyt kell hordozniuk. Ezenkívül igénybe veszi és erősíti a test összes izmát. A rendszeres úszás következtében nő az erő mértéke, javítja az anyagcserét és növeli az állóképességet, miközben egyidejűleg fejleszti a légzésrendszert is. Az úszás során növeli az aerob tevékenység következtében a kardiovaszkuláris fittséget. Az úszást helyettesítheti a vízben gyakorolható aerobik is, ami szintén ízület kímélő tevékenység és ezáltal például a sérülések, betegségek utáni rehabilitáció kiváló eszköze.

2. Tai Chi

A Tai Chi egy kínai harcművészet, más néven mozgásban lévő meditáció, ötvözi a gyengéd mozdulatokat a relaxációval. Áramló, organikus mozdulatokkal a Tai Chi gyengéden edzi az összes izmot és megnyugtatja az elménket is. A Tai Chi kortól és fizikai állapottól függetlenül mindenki számára elérhető tevékenység, azonban különösen hasznos időtöltés az idősebbek számára, tekintettel arra, hogy javítja az egyensúlyérzékelést, ami fontos része a fizikai erőnlétünk megőrzésének, és az egyensúly olyasvalami, amit könnyen elveszíthetünk, ahogy öregszünk. A Tai Chi másik előnye, hogy kiválóan hat a stressz ellen.

3. Erősítő edzés

A kutatók sokszor kevés figyelmet fordítanak az izomtömeg növelésével szemben az izomerő fejlesztésével. Ha valaki nem használja az izmait, idővel elveszíti annak erejét. Egy másik előnye az izomtömeg növelésének, hogy minél több izommal rendelkezünk, annál több kalóriát égetünk el, melynek segítségével könnyebb megtartani testsúlyunkat. SŐT, az életkor előrehaladtával az izom fejlesztő edzés segíthet fenntartani az agy működését is.ni kell azonban arra, hogy csak lassan fokozatosan szabad nekikezdeni az izomtömeg fejlesztésének, vagyis lassan kell növelni a súlyokat. Először csak könnyedén, egy-két kilogrammal kezdjük, hogy könnyedén tudjuk mondjuk nyolcas-tízes sorozatokat elvégezni és csak néhány hét múlva növeljük a súlyokat egy vagy két kilogrammal. Ha már könnyedén fel tudjuk emelni a megszokott súlyokat, több mint tizenkétszer a teljes mozgástartományban, csak utána térjünk át a kissé nehezebb, egy-két kilóval megnövelt súlyokra.

4. Gyaloglás

Minden bizonnyal a legegyszerűbb fizikai tevékenység, amelyet beépíthetünk a mindennapi rutinunkba az a gyaloglás, ennek ellenére nem az első helyen szerepel a sorba. A szakemberek véleménye szerint a gyaloglás egyszerű, de ennek ellenére erőteljes gyakorlat. Segíthet karcsúnak maradni, javíthatja a koleszterinszintünket, erősíti a csontokat, szabályozza a vérnyomást, javíthatja a hangulatot és csökkenthetjük számos betegség például a cukorbetegség és szív-keringési betegség kialakulásának kockázatát. Számos tanulmány kimutatta, hogy a gyaloglás révén javulhat a memóriánk, és így ellenállhatunk az életkor előrehaladtával jelentkező ezzel összefüggő memóriavesztésnek. Rajta hát, mindenki vegyen egy kényelmes cipőt, egy nem túl szoros ruhát és sétáljon először kis intenzitással naponta 10-15 percet a friss levegőn, amit szép lassan emeljen 30-60 percre fokozatosan emelve az intenzitást, es tegye ezt legalább a hét öt napján, ennek segítségével lehet kihasználni a fizikai tevékenységnek az összes előnyét. Ebben ne akadályozza meg sem a hűvösebb idő vagy az eső

5. Kegel-gyakorlatok végzése

Sokan kérdezhetik most, hogy tessék?, mit is?, hiszen a Kegel-gyakorlatok kevésbé ismertek, de például az amerikai Harvard Medical School első 5 helyezettje között van az egészséges fizikai gyakorlatok rangsorában. Professzor Arnold Kegel volt az, az amerikai nőgyógyász, aki beemelte, bevezette ezt a tevékenységet a köztudatba.

A Kegel-gyakorlatok erősítik a medencefenék izmait, amelyek segítik, támogatják a húgyhólyagot, hiszen az erős medencefenék izmok sokat segíthetnek az inkontinencia megelőzésében. A Kegel-gyakorlatok lényege nőknél a hüvelyi és gátizomzat erősítése., először a vizelet szakaszos visszatartásával kezdődik, majd a hüvelyi toló és szívó mozgások megtanulásával folytatódik. Ennek például szülésnél és a szexuális élet terén is nagy hasznát vehetik a hölgyek, de a közhiedelemmel ellentétben a medencefenék edzése nem csak nőknek szól.

Sokakban felmerülhet a kérdés, de hogyan végezzük helyesen, mi az első lépés?  A Kegel-gyakorlat helyes elvégzéséhez feszítsük meg azokat az izmokat, amelyeket a vizelés megelőzésére használunk. Tartsuk meg ezt az összehúzódást két-három másodpercig, majd engedjük el. Ügyeljünk arra, hogy összehúzódás után teljesen lazítsuk el a medencefenék izmait. Ismételjük meg ezt a gyakorlatot tízszer és naponta próbálj meg napi négy-öt sorozatot csinálni. A Kegel torna egyaránt segíthet nőknek és férfiaknak az intim egészség megőrzésében, és mindez csak napi pár perces gyakorlatok elvégzését jelenti.

Szerkesztői megjegyzés: Természetesen, mint minden rangsor összeállítása ez is szubjektív, és talán nem is ezen van a hangsúlyt, hanem inkább a lényeg, hogy mindenki, mindennap legyen fizikai értelemben aktív, hasznája ki a környezet adta lehetőségeket vagy keresse meg Őket és ne feledjük minden hasznos, ami több, mint a semmi




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu