Főoldal / Hírek / Érdekességek / Olyan betegségek, amelynek gyógyításában segít a mozgás, mint gyógyszer 1. rész

Érdekességek

Olyan betegségek, amelynek gyógyításában segít a mozgás, mint gyógyszer 1. rész

2016.02.16

1/ DEPRESSZIÓ.

Háttere:

A depresszió áll világszerte számos mortalitási és morbiditási folyamatok hátterében. Általában gyógyszeresen antidepresszánsokkal és/vagy pszichológiai terápiával kezelik, valamint vannak emberek, akik alternatív/komplementer (kiegészítő) megoldásként a fizikai aktivitást választják. Egy keresztmetszeti (egy időben több helyen végzett kutatás) vizsgálat inverz összefüggést mutattott a fittség és a depresszió között. Egy másik vizsgálat szerint a rendszeres fizikai aktivitás hatására kevesebb esetben fordul elő depresszió. Egy másik kutatás eredményeként megfigyelték, hogy az alacsony fittség inkább állhat a depresszió kialakulással kapcsolatban, mint az elhízás. Ezek a tanulmányok nem minden esetben bizonyítják egyértelműen a kapcsolatot a fizikai aktivitás és a depresszió kialakulása között, de az esetek többségében egyértelmű az összefüggés.

A depresszióra gyakorolt pozitív hatás multi faktoriális vagyis többkomponensű. A nyugati társadalomban a testmozgás az egészséges élet része és azok a depressziós személyek, akik rendszeresen sportolnak, pozitív visszajelzésre számíthatnak környezetüktől és embertársaiktól.

 A testmozgás egy normális, mindennapos tevékenység, amely pozitív életritmushoz vezethet, azaz az a személy, aki rendszeres testmozgás folytat normálisnak érzi magát. A magas intenzitáson végzett fizikai aktivitás megnehezít, hogy közben negatív gondolataink szárnyra kapjanak, vagy túlzott aggodalmaink elhatalmasodjanak rajtunk. A depressziós emberek gyakran fáradékonyabban és úgy érzik, hogy az élet leküzdhetetlen, ami fizikai inaktivitáshoz vezethet, a fittség elvesztésével pedig fokozódik a fáradékonyság. A fizikai aktivitás növeli az aerob kapacitást (az oxigénfelvevő képességet) és az izomerőt, és így fizikai jólétet eredményez.

Arra is vannak elméletek, hogy a fizikai aktivitás által okozott a hormonrendszerben létrejövő változásoknak hatása lehet a hangulatra. Például a béta endorfin és a monoaminok (epinefrin, norepinefrin, dopamin és szerotonin) koncentrációjára. Néhány depressziós ember szorongástól és belső zavartságtól szenved. Fizikai aktivitás során fokozódik a szívfrekvencia és izzadni kezdünk. Az edzés során a depressziós, szorongó ember megtapasztalja, hogy az izzadás és magas szívfrekvencia nem feltétlenül veszélyes.

Az edzés új idegsejtek növekedését segítheti és olyan fehérjék termelődését, amelyek segítik az idegsejtek egészséges növekedését. Valószínűsíthető, hogy a hippokampuszra az előagy (nagyagy) egy részére direkt pozitív módon hat a testmozgás.

A depressziós embereknek csökken a hippokampuszuk tömege, és az antidepresszánsokkal való kezelés új sejtek formációját eredményezi. Patkányok hippokampusza edzés hatására növekedett. 3 hónapos rendszeres edzés hatására növekedett a hippokampusz tömege és a rövid távú memória is javult. Demens embereknél, akiknél a szellemi képességek csökkennek, akiknek romlik a memóriájuk és tájékozódási képességük a vérben és az agyban is kevesebb a Brain-derived neutrophic factor (BDNF), amely egy növekedési faktor a hippokampuszban. Azonban emelkedett BDNF szintet találtak gyors ciklusú bipoláris embereknél. Minden edzés alkalmával megemelkedik a BDNF az agyban, a vérben és az izmokban és lehetséges, hogy ez az anyag olyan folyamatokat segít elő, amikor a fizikai aktivitás csökkentheti a depresszió tüneteit.

Milyen típusú edzés javasolt?

A ma még kisszámú bizonyítható eredmény miatt speciális ajánlások még nem tehetőek az edzés típusát tekintve. Fontos azonban egy olyan általános programot kidolgozni, amely alapján rendszeresen edzhetnek a mentális betegséggel küszködők. Az irány afelé mutat, hogy a több különböző és változatosabb edzésforma nagyobb hatással bír a depresszióra, de ennek ellenére az edzések száma legyen kevesebb. Továbbá a rezisztencia (ellenállással szembeni) és vegyes edzés, hatásosabb lehet, mint az aerob tréning. A mai ismeretek szerint a rendszeres testmozgásnak depressziós betegek esetében nincs általános ellenjavallata.

 

Forrás: Exercise as medicine – evidence for prescribing exercise as therapy in 26 different chronic diseases, B. K. Pedersen & B. Saltin, 2015




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu