Főoldal / Hírek / Érdekességek / A fizikai aktivitás és a testmozgás, mint terápia csípő és térd osteoartritiszben (OA)

Érdekességek

A fizikai aktivitás és a testmozgás, mint terápia csípő és térd osteoartritiszben (OA)

2024.03.02

A rendszeres testmozgás előnyei már ismertek a különböző betegségek prevenciójában és terápiájában. De nem igazán ez jut eszébe egy komoly fájdalmas ízületekkel rendelkező betegek számára, pedig a testmozgás az ízületi gyulladás (OA) kezelésének egyik sarokköve lehet, ennek ellenére az ízületi gyulladásban szenvedő betegek közel egyharmada inaktív, annak ellenére, hogy az orvosi irányelvek kifejezetten azt javasolják, hogy az orvosok ösztönözzék betegeiket a fizikai aktivitásra. De pont a mozgásra jelentkező fájdalmak azok, amelyek megnehezítik ennek a terápiának az alkalmazását, mindez annak ellenére, hogy - az OA egyéb kezelései, mint például a fájdalomcsillapítás és műtét - a testmozgás nem jár súlyos károsodás kockázatával.

Az OA-ban szenvedő betegek fizikai aktivitásának segítése, valamint a tüneteket és károsodásokat célzó strukturált testmozgás döntő fontosságú, de mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a csípő és térd OA-val rendelkező emberek többsége nem tud megfelelni a fizikai aktivitásra vonatkozó általános ajánlásoknak. Megnehezíti még az ízületi gyulladás terápiát, hogy az OA számos krónikus társbetegséggel járhat együtt, beleértve a 2-es típusú cukorbetegséget, a szív- és érrendszeri betegségeket és a demenciát, amelyek mindegyike krónikus, alacsony fokú gyulladással jár.

A fizikai aktivitás és a testmozgás ezért nemcsak javítja az OA tüneteit, hanem hatékonyan megelőzhet és kezelhet legalább 35 krónikus állapotot is azáltal, hogy a rendszeres testmozgás gyulladáscsökkentő hatású. A testmozgás nagy szerepet játszik a fogyatékosság megelőzésében is azáltal, hogy javítja az ízületek mozgástartományát, valamint fenntartja az ízületeket támogató izomtömeget. A fizikai aktivitás csökkentheti a fájdalmat és 40% -kal javíthatja a funkciót az ízületi gyulladásban szenvedő felnőtteknél.

Egy körülbelül 1 200 térd OA-ben szenvedő beteg esetében vizsgálat eredményéből az is kiderült, hogy azok, akik testmozgás céljából jártak kezelésre, azoknál nemcsak csökkentek a gyakori térdfájdalmak - szemben azokkal, akik nem jártak mozgásterápiára - hanem ehhez még az is társult, hogy 20% -kal kisebb valószínűséggel romlott a mediális ízületi tér szűkülése.

A testmozgás mentális egészségügyi előnyei szintén előnyösek lehetnek a betegek számára, tekintettel arra, hogy az ízületi gyulladásban szenvedőknél a depresszió és a szorongás aránya magasabb lehet, mint az általános népesség esetében.

Felmerül a kérdés, hogy mi az ideális testmozgás a betegek számára

A jelenlegi általános irányelvek azt javasolják, hogy a felnőttek hetente legalább 150 perc mérsékelt fizikai aktivitást végezzenek, de a krónikus fájdalomban szenvedő betegek számára ez elérhetetlennek. DE ígéretes, hogy számos kutatás eredményei azt mutatta, hogy bármilyen mértékű testmozgás is jobb, mint a semmi.

Egy tanulmányból kiderült, hogy - amely több mint 1 500 alsó végtagi ízületi tünetekkel rendelkező felnőttet vizsgált -, körülbelül heti 60 perces fizikai aktivitás növelte annak valószínűségét, hogy a résztvevők fogyatékosságmentesek maradjanak.  

Egy másik, 280 tanulmányt vizsgáló meta-analízisben a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a 3-6 hónapig tartó ellenállással szemben végzett edzésprogram mérsékelt javulást eredményezett a fájdalomérzésben és a fizikai funkciókban, de ezek az előnyök nem függtek össze a testmozgás mennyiségével.

Az eredmények rávilágítanak arra a tényre, hogy az orvosok anélkül javasolhatják nyugodt szívvel az ellenállással szemben végzett fizikai gyakorlatokat a térd és csípő OA -ben szenvedő betegek esetében, hogy ezzel veszélyeztetnék a fájdalom jelentkezését a fizikai funkciók javulásának romlását.

Egy másik tanulmány szerzői megállapították, amit közel 1 800 térd OA-ban szenvedő résztvevő körében végeztek, hogy a felmérés 2 éve során a napi lépésszám minden további 1 000 lépés 16% -18% -kal csökkentette a funkcionális korlátok kialakulásának kockázatát. A napi 6 000 lépés megtétele volt az a küszöb, amely a legjobban meghatározta, hogy kinél alakulnak ki funkcionális korlátok és kinél nem.

Az ajánlások szerint a napi 10 000 lépés megtétele lenne a cél, de ennek kétharmada is számos egészségügyi előnyökkel járhat.

Ez egy nagyon fontos eredmény, hogy igenis bátorítani kell a krónikus fájdalommal küzdő embereket arra, hogy elegendő a napi 6 000 lépés, mint célérték, már a heti háromszori 20 perces séta jó kiindulópont.

Azok számára, akik jelenleg nem végeznek semmilyen fizikai tevékenységet fontos javaslat, hogy kezdhetik kicsiben is, például sétáljanak minden nap 20 percet.

Bizonyos típusú testmozgás előnyösebb az OA számára?

Nincs egy olyan konkrét gyakorlattípus, hogy az a legjobb, így a beteg preferenciája határozza meg, hogy neki melyik a legjobb.

Az a legjobb gyakorlat, amit valaki ténylegesen meg tesz, de talán mégis az aerob aktivitás, a funkcionális egyensúly és az erősítő edzés kombinációja lehet a legelőnyösebb.

Általában az alacsony, mérsékelt intenzitású gyakorlatok, mint a kerékpározás, a gyaloglás, az úszás, vagy a Tai Chi általában azért jobbak az OA-ban szenvedők számára.

De például a kertészkedés is egy nagyszerű módja, hogy ösztönözze az embereket a testmozgásra, és amellett, hogy ezzel fizikailag aktívak maradnak a szabadban töltött perceknek számos mentális egészségügyi előnye van.

https://www.jospt.org/doi/10.2519/jospt.2018.7877




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu