Főoldal / Hírek / Érdekességek / Depressziós a COVID-19 járvány okozta társadalmi távolságtartás miatt? A mozgás jobb, mint a gyógyszer?

Érdekességek

Depressziós a COVID-19 járvány okozta társadalmi távolságtartás miatt? A mozgás jobb, mint a gyógyszer?

2020.11.21

Manapság már közismert, és tudományosan is alátámasztott megállapítás, hogy a rendszeres fizikai aktivitás, a sport  hiánya összefüggésbe hozható a mozgásszegény életmód következtében kialakuló halálozási kockázat növekedésével. Akik rendszeresen mozognak, fizikailag aktív életet élnek és figyelembe veszik a WHO általi ajánlásokat, hogy korosztálytól függetlenül, hetente legalább 150 percet töltsenek „lihegtető” mozgással, - például gyors sétával - azoknál csökken a kockázata a szív-és érrendszeri betegségek, a stroke, és a cukorbetegség kialakulásának, azonban a hipoaktivitás, vagyis a mozgásszegény életmód okozta mentális egészség romlásának okai még mindig nem teljesen tisztázott terület.

Amerikai kutatók a 2013-2015 közötti időszakban egy felmérést végeztek „Centers for Disease Control and Prevention Behavioral Risk Factors Surveillance System” keretében. (Betegség megelőzési és mentális életmód kockázat ellenőrzési központ)

A vizsgálatok középpontjában a testmozgás és a mentális egészség közötti összefüggés, illetve azok gazdasági terheinek vizsgálata volt, vagyis összefüggést kerestek a testmozgás típusa, annak gyakorisága, időtartama, intenzitása és a depresszió tüneti  megjelenése között.

A Yale és az Oxford Egyetem tudósai egy nagylétszámú mintán elvégzett felmérés eredményeit bemutató tanulmányban különböző vizsgálatokat végeztek annak meghatározására, hogy bizonyos sportok hogyan segítenek a betegségek megelőzése ellen.

A nagy mintán elvégzett keresztmetszeti vizsgálatban közel 1 250 ezer 18 éves vagy annál idősebb ember adatait elemezték. A kapott eredményeket az életkor, a rassz, a nem, a családi állapot, a jövedelem, az iskolai végzettség, illetve a testtömeg-index (BMI) kategória szerinti felosztásban vizsgáltak és vetették össze az önbevallásos módszerrel felmért fizikai egészség és a depresszió korábbi diagnózisa tekintetében. A fenti csoportosítás másik lényeges pontja volt az elvégzett fizikai aktivitás időtartama, intenzitása és gyakorisága.

Megállapították, hogy sok esetben a rendszeres mindennapi testmozgás a depresszió kezelésében jobb eredményt hozott, mint a gyógyszeres kezelés.

Az eredményekből kiderült, hogy azoknál, akik rendszeresen fizikailag aktív életet éltek (43,2%), azoknál egy hónap alatt 36 (1,5 nap) órával kevesebb időtartamban érezték rossznak mentális egészségüket szemben azokkal, akik fizikailag kevésbé voltak aktívak. Minden edzéstípus alacsonyabb mentális egészségügyi teherrel járt (minimális, 11,8%-os csökkentés és 22,3%-os maximális csökkentés). A legnagyobb eltéréseket a csapatban űzött sportoknál figyelték meg.

A csoportosan végzett sport volt legpozitívabb hatással a depresszió ellen.

A legjobb eredményt a csapatsportok (+22,3%-s javulás), a kerékpározás (+21,6%), az aerob és fitness-termi tevékenységeknél (+20,1%) mérték. A végzett tevékenység időtartamát tekintve a heti 3-5 alkalommal legalább 45 percig végzett tevékenységnél figyelték meg a legjobb eredményt.

Azonban vigyázat, mert a heti több, mint háromórás testmozgáshoz rosszabb mentális egészség társult.

A több testmozgás nem volt mindig hatásosabb, vagyis nem mindig jelentett jobb hangulatot.

Fiatalnak maradni a kerékpározással? Mindössze napi háromnegyed óra is elegendő, ha rendszeresen kerékpározunk,  akkor így teszünk is valamit a sejtjeink öregedésének csökkentéséért.

Amerikai kutatók megállapítása szerint, hetente három, rövid intervallum „mozgásegység” nagymértékben elősegíti a sejtek öregedésének lassulását. Erre a célra egységenként 16 perc nagy intenzitású kerékpározás is elegendő lehet. A vizsgálatban résztvevő tudósok megállapítása szerint a fizikai aktivitás mértékének megfelelően maximalizálódik a mitokondriális légzés és ezáltal csökken a sejtek öregedése. A mitokondriumok a sejtekben ezres nagyságrendben található, az energia felszabadításáért felelős kicsiny sejtszervecskék.

Ha rendszeresen mozgunk, akkor mindenképpen teszünk valami jót az egészségünkért és a betegségek megelőzésért, sőt a megfelelő mértékű fizikai aktivitás segíthet a már kialakult betegség elleni küzdelemben is és néha jobb is lehet, mint a gyógyszerek.

 

Szerkesztői megjegyzés: Magyarország 2010-ben csatlakozott az amerikai kezdeményezésre létrejött „Exercise is Medicine” világmozgalomhoz, amelynek magyarországi megfelelője a „Mozgás=Egészség” Program. A mozgalom hazai letéteményese a Magyar Sporttudományi Társaság, és annak Mozgásgyógyszer Szakbizottsága.

https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(18)30227-X/fulltext

 




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu