Főoldal / Hírek / Érdekességek / MILYEN ÖSSZETEVŐKBŐL ÉPÜL FEL A FIZIKAI AKTIVITÁS PIRAMISA?

Érdekességek

MILYEN ÖSSZETEVŐKBŐL ÉPÜL FEL A FIZIKAI AKTIVITÁS PIRAMISA?

2016.10.04

 Igazak lehetnek tehát azon jóslatok, amelyek szerint 15-20 év távlatában a magyar népesség legnagyobb egészségügyi kihívása a nagyobb testsúllyal és a hozzá kapcsolódó szövődményekkel kapcsolatos egészségügyi problémák lesznek. Ennek megelőzésére már nem elegendőek a hangzatos szavak és tervek, most már a cselekvésen a sor. A szakemberek szerint a prevenció legegyszerűbb, és leggazdaságosabb eszköze a rendszeres mindennapos testmozgás és az aktív élet.

                Az elmúlt években bevezetett mindennapi testnevelés következményeként, hozadékaként talán a most felnövő fiatalok számára már megszokottá válik a mozgás.

Az alább látható „fizikai aktivitás háromszöge” összefoglalja azokat a nagyobb, elérendő célokat, amelyek hatására emelkedik a rendszeres fizikai tevékenység a lakosság körében.

 

A háromszög alapját a naponta elvégezhető tevékenységek alkotják. Ilyen például a bevásárlás és az élelmiszerek hazaszállítása, ne használjuk ki a házhozszállítás adta lehetőségeket. Ez persze nem azt jelenti, hogy idős korban a heti bevásárlást egyszerre kell hazavinni. Az ésszerűség határain belül próbáljuk meg a napi élelmünket saját magunk hazavinni és mindezt gyalogosan. Lépcsőzzünk ahelyett, hogy liftet használnánk. Ne autóval, hanem inkább gyalog menjünk a munkahelyünkre. Ha mindenképpen autóval megyünk, állítsuk le a lehető legmesszebbre a célunktól. Ne bízzuk a fűnyírást másra, nyírjunk füvet saját magunk.

Legalább háromszor végezzünk aerob testmozgást hetente. De mik tartoznak ide? A nagyobb intenzitású sétálás, a laza kocogás, az úszás, a kerékpározás és az aerobik, hogy csak néhányat említsünk a sok ilyen típusú mozgásforma közül, melyet a szív-keringés rendszerünk meg fog hálálni. De ha inkább rekreációs mozgásokat választunk a heti háromból egy-két alkalommal vagy esetleg mind a háromszor, az is kiváló. Lehetőség szerint ajánljuk a teniszt, a túrázást, a squasht vagy éppen a kosárlabdázást. Kinek mire van lehetősége anyagilag, bár a mozgás nem anyagi kérdés, vagy éppen hol szeret mozogni: szabadban vagy teremben, esetleg inkább egyedül vagy társaságban. Ezeket döntse el maga mindenki, mi áll a szívéhez közelebb.

Hetente kétszer végzendő szabadidős tevékenységek közé sorolandók a laza aerob mozgásformák. Melyek is ezek? A nordic walking, a kertészkedés és a különféle házi munkákat, esetleg a golf, ezeket mind ebbe a kategóriába lehet sorolni. Ne felejtkezzünk el a hajlékonyság és az erő fejlesztéséről sem. Ajánlott heti rendszerességgel a könnyű callanetics torna (egyszerű tornagyakorlatok súly és eszköz használat nélkül), jóga és a könnyű-közepes rezisztencia edzés (olyan gyakorlatok összessége, melyek során az izmok összehúzódását ún. „külső ellenállással" fokozzuk).

És, hogy mit csökkentsünk?

Végül, de nem utolsó sorban a háromszög csúcsán találhatóak azok a tevékenységek, amelyeket csökkentenünk kell. Ilyen a televízió nézés és az internetezés is. Ide sorolják a túlzottan sok olvasást is, ami természetesen az olyanokat érinti, akik hosszú órákat töltenek mozgás nélkül, könyvükbe bújva. Valamint fontos figyelnünk a számítógép előtt ülve töltött idő csökkentésére. Lehetőleg minden órában többször álljunk fel és mozogjunk egy kicsit. Néhány ötlet: a telefont ne a kezünk ügyében tartsuk, a fénymásoló szintén lehet asztalunktól messzebb, ne mailen küldjük el irodán belül az anyagokat, hanem álljunk fel és vigyük át a szomszéd asztalhoz stb. „Az ülés az új dohányzás” hangzott el egy a mozgás és egészség kapcsolatával foglalkozó Magyarországon rendezett nemzetközi konferencián. Megfontolandó állítás.

Egy a magyar lakosság körében az elmúlt években - több, mint 28 000 megkérdezett körében - végzett felmérés eredménye alapján megállapították, hogy a megkérdezette közel 50%-a volt besorolható fizikai aktivitás szempontjából a „határeset” kategóriába, akik viszont hetente legalább 2 x 3-szor végeztek aktív testmozgást (20-30’), azok száma sem érte el a 25%-ot.

A rendszeresen megfelelő mértékű, mindennapi testmozgást végző, aktívan élők sorában, azzal egyenes arányban jobb értékeket mutattak a szubjektív egészség megítélés mérőszámai is.

A napjainkra jellemző nagymértékű üléssel eltöltött időtartamot vizsgálva, megállapították, hogy a felmért nők esetében több mint 45%, míg a férfiak esetében közel 34%-uk tölt el naponta, több mint 6 órát üléssel. Így nyugodtan kijelenthető, hogy igaz lehet a már fentebb említett megállapítás: az „ülés az új dohányzás”. 

 

Forrás: William D. McArdle, Frank I. Katch, Victor L. Katch (2015) Exercise Physiology, Wolters Kluwer., www.mozgasgyogyszer.hu




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu