Érdekességek
A testmozgás elősegítése az iskolában. A megelőzés előre meghatározott kerete
2020.09.16A gyermekek és serdülők mozgásszegény életmódjáról még a COVID-19 világjárvány megjelenése előtt is számos felmérés, vizsgálat és tanulmány készült, illetve hívták fel a figyelmet a szakemberek kongresszusokon, konferenciákon, a médiában és az online térben egyaránt. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) áprilisban közzétett tanulmányában egy kutatócsoport megállapította, hogy a 146 országból származó gyermekek és serdülők többsége nem felel meg a fizikai aktivitásra vonatkozó érvényben lévő irányelveknek.
A WHO felhívta a nemzetközi politika figyelmét, hogy kezdeményezzen sürgősen szükséges intézkedéseket a gyermekek és serdülők fizikai aktivitásának elősegítésére.
A nagyméretű német motoros készségmodul (MOMO) hasonló eredményekre jutott. A Németországban élő gyermekek és serdülők körülbelül 75 százaléka nem éri el a szükséges 60 perc közepes intenzitású aktivitást naponta. Különösen az iskolában vagy a sportegyesületekben mozognak a gyerekek és fiatalok. Elmondható, hogy a szervezett sportolási lehetőségek száma 2014 és 2017 között nőtt, míg a szervezetlené, vagyis a spontán fizikai aktivitásé egyértelműen csökkent.
Hazánkban egy, a Magyar Sporttudományi Társaság munkatársai által készített 2014-es tanulmány alapján hasonló eredményre jutottak a szerzők.
A Coronavírus okozta válság okozta iskolai és sportegyesületi korlátozások tehát még inkább negatív hatással lehetnek a gyermekek fizikai aktivitására és egészségére. A The Lancet Child Adolesc Health, az egyik legelismertebb tudományos folyóiratban megjelent nemzetközi szerzők által írt, a közelmúltban (2020 június) megjelent tanulmányban a kinai Guan és az ausztrál Okely által vezetett kutatócsoport arra figyelmeztetett, hogy a gyermekeknél a mozgáskorlátozottság miatt megnövekedhet a mentális betegségek és a légzőszervi fertőzések kialakulása. Ennek megfelelően - és Corona ellenére - olyan stratégiára van szükség, amely a gyermekeket és serdülőket fizikai aktivitásra ösztönzi, és olyan feltételeket teremt, amelyek elősegítik a fizikai aktivitást.
A digitalizált és a szabadtéri oktatásról, valamint a kisebb osztálylétszámról folyó jelenlegi vitákban nem szabad figyelmen kívül hagyni a fizikai aktivitás népszerűsítését.
Az iskolai testmozgás előmozdításáról szóló összefoglaló jellegű tudományos cikkek azt mutatják, hogy az iskolai fizikai aktivitás két területe ígéretes: a célzott iskolai sport és a testmozgás népszerűsítése más iskolai tantárgyakban is, a szünetek és a délutáni foglalkozás és iskolai kirándulások területén egyaránt. Az edzéshez szükséges játékok és felszerelések, valamint a kellően nagy termek és iskolai udvarok biztosítása hatékonyan segíthet a gyermekek és fiatalok fizikai aktivitásának és teljesítményének elősegítésében. Különösen a rendszeres testmozgás pozitív hatásai a szakórák keretében (például az iskola udvarán rögzített és lesétált geometriai ábrák területének kiszámítása, a diákok átlagos sebességének kiszámítása 100 méteres futásban vagy a testméret és egyéb jellemzők hatása matematika órákon) megfelelően dokumentáltak.
A pusztán oktatási intézkedések, például a kellő testmozgás egészségfejlesztő hatásainak tanítása, igencsak heterogén eredményeket mutatnak. A szisztematikus szakirodalmi elemzés szerint a tananyagnak a további sportórákra történő adaptációját különösen hatékony módszerként írják le.
A gyermekek és serdülők inaktivitásának az ortopédiai, kardiovaszkuláris és mentális egészségi paraméterekre gyakorolt negatív hatásai jól dokumentáltak. Ezek általában az egész életen át megnyilvánulnak. Évek óta az egészségügyi szakemberek konkrét prevenciós terveket is követelnek:
"Annak érdekében, hogy a kipróbált egészségügyi rendszerünket magas szinten tudjuk tartani, prevenciós tervre van szükség" - követelte Prof. Martin Engelhardt, az Ortopédiai Traumatológiai Sportorvosi Társaság korábbi elnöke 2017-ben. Ez a „követelés” a mai járványos időkben még inkább jogos igény, amit össze kell hangolni az állammal, az óvodákkal és az iskolákkal, a szervezett sport- és orvosi társaságokkal, ezeket megfelelő képzési intézkedésekkel kell alátámasztani és hosszú távra meg kell tervezni.

















