Főoldal / Hírek / Érdekességek / ’Green Exercise’, vagyis a szabadban végzett edzés előnyei II.

Érdekességek

’Green Exercise’, vagyis a szabadban végzett edzés előnyei II.

2020.10.15

A természeti környezet nemes egyszerűséggel, egy sokkal érdekesebb, ingergazdagabb helyszín, ami elősegíti, hogy kitartóbban és sokkal hosszabb ideig végezzük az adott sportot, hiszen képes elterelni a figyelmünket arról, hogy fáradunk és erőfeszítést kell kifejtenünk.

Egy hosszú és megerőltető gyalogtúra, terepfutás vagy kerékpározás teljesítésének és az élménynek van egy függőséget is kiváltó minősége, ami arra késztetheti az embert, hogy újra és újra kipróbálja magát.

Gyorsabb, hatékonyabb regeneráció

A strukturált edzőtermi edzés fontos és pozitív hatással bír a mindennapi teljesítményünkre. Akik rendszeresen végeznek ilyenfajta testmozgást, tisztában vannak a rövidtávú célok felállításának fontosságával és azzal, hogy célszerű követni egy szigorú menetrendet.

Túl sok időt tölteni beltérben (főleg edzeni) kimerítő lehet. A szabadtéri elfoglaltságok azonban egy nagyon jó alternatívát nyújthatnak és még kifejezetten fárasztónak sem kell lenniük. A kis intenzitású mozgások is, mint például a sétálás, kitűnő eszközei lehetnek a regenerációnak, főleg egy megterhelő edzőtermi edzés után. Serkentik a véráramlást a fáradt izmokba, valamint segítenek oxigént és tápanyagokat juttatni oda.

Ha unjuk már a megszokott, esetleg monotonná vált edzéseket, próbáljunk meg 1-2 napot a szabadban edzeni és adjuk meg magunknak azt a szabadságot, hogy kipróbáljunk egy esetleg teljesen más mozgásformát kint a természetben.

Ami egészen biztos, hogy a napfény és a friss levegő fel fog tölteni.

A D vitamin bevitel leghatékonyabb eszköze a szabad levegőn töltött idő

            Legtöbbünk az ideje nagyrészét zárt térben tölti. Kanadában, ahol a vizsgálatok történtek, mindez még azzal is párosul, hogy az ország északi fekvése következtében, az év bizonyos időszakaiban a lakosok igen kevés napfényt látnak. Tehát a jó időben, kiemelten a nyáron, végzett szabadtéri sportolás így hangsúlyozottan fontossá válik, hiszen igazán olyankor tudunk feltöltekezni a „napfény vitamin” -ból.

Amikor az UVB sugarak testünkkel találkoznak, a szervezetünk automatikusan D3 vitaminná alakítja a bőrünkben található koleszterint. A Health Canada ajánlása szerint naponta minimálisan szükséges   600 IU (nemzetközi egység), ami akár 3-4 x is lehet.  A D vitamin hiánya számtalan krónikus betegséggel kapcsolatba hozható, mint például a csontritkulás, szívbetegségek és többféle rákos megbetegedés.

Sőt egyes tanulmányok szerint a COVID-19 okozta fertőzés is kisebb, mérsékeltebb lefolyású lehet, amennyiben a napi adaghoz hozzájutunk.

A nyári hónapokban akár csak néhány percnyi napfény is elegendő a megfelelő mennyiség beviteléhez. Számtalan tényező befolyásolja, hogy pontosan mennyi is az a szükséges mennyiség. Befolyásoló tényező például az adott személy etnikuma, hogy a testének mekkora része van kitéve a napsugaraknak, hogy mennyi az illető kora, valamint, hogy mekkora az UV index.

Több izomcsoport megmozgatása

A szabadtéren való sportoláskor sokkal több, különböző izomcsoportot is működtetünk, szemben a ’csak’ egy edzőteremben végzett statikus erősítő gyakorlatokkal. A terepfutás vagy a kirándulás sokkalta összetettebb és kihívással telibb, mint például a futószalagon végzett edzés. Az egyenetlen felszínen való mozgás közben előtérbe kerülnek olyan mélyizmaink, stabilizáló izmaink a bokák, térdek és a csípő körül, amelyek erősítése elengedhetetlenül fontos egészségünk szempontjából. A terepkerékpározás sokkal több egyensúlyt és kordinációt igényel, mint a szobabiciklizés, nem beszélve a felsőtest izmainak fontosságáról, hogy megfelelő képpen tudjuk kontrollálni a kerékpárt és véghezvinni váratlan, hirtelen mozdulatokat.

 

Nyissunk az új felé és érezzük jól magunkat

Megállapíthatjuk tehát, hogy a szabadtéri és beltéri edzések egyaránt kiemelten fontosak a jó egészségünk és közérzetünk szempontjából, a lényeg, hogy egyensúlyban legyenek egymással és az általuk nyújtott előnyökkel élni tudjunk. Elvégre nincs is jobb érzés, mint látni a beltéri edzésünk pozitív hatását a szabadtéren végzett sporttevékenységünkön.

Használjuk ki a még rendelkezésre álló jó időt, a friss levegőt és tegyük próbára magunkat valami újfajta mozgással. Ez lehet akár egy új útvonal lefutás, illetve új útvonalakon végzett kerékpározás során, de ha szeretjük az extrémsportokat és megtehetjük, illetve tudjuk is végezni, akkor nyáron elmehetünk akár vízisíelni, vagy télen snowboardozni. Mindenesetre kipróbálni valami újat nem csak nagyon izgalmas, de mindenképpen kifizetődő is.

https://www.alive.com/lifestyle/the-benefits-of-green-exercise/




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu