Főoldal / Hírek / Érdekességek / ’Green Exercise’, vagyis a szabadban végzett edzés előnyei I.

Érdekességek

’Green Exercise’, vagyis a szabadban végzett edzés előnyei I.

2020.10.12

 

 

            Évszaktól és időjárástól függetlenül nincs is jobb módja testi egészségünk és erőnlétünk fejlesztésének, mint a szabadban végzett edzés. Mindegy, hogy futunk, kirándulunk, evezünk vagy kerékpározunk, hiszen már azzal, hogy mindezt a természetben végezzük, sokat teszünk az egészségünkért, felfrissülünk, pihentebbek, kiegyensúlyozottabbak és összeszedettebbek leszünk.

A természet táplál minket, vissza a természethez

            Egészségünk és jó közérzetünk szempontjából kiemelkedően fontos tehát, hogy elég időt töltsünk a szabad levegőn, és lehetőleg a zöldben. A legfrissebb tanulmányok szerint az embernek egy elidegeníthetetlen, velejáró vonzalma van a természet iránt, ennek következtében pedig már a városarculat tervezők, városfejlesztők is tudatosan hangsúlyt fektetnek a zöldfelületek bővítésére, illetve a már meglévők fejlesztésére, színesítésére.

Kutatók szerint, - mivel vadászó-gyűjtögető őseink gyakorlatilag többezer évig természetközeli életet éltek, így mi, - a XXI. századi emberek is ösztönösen vágyunk a természetbe. A probléma az, hogy mindezek ellenére ma már sokkal kevesebb a kapcsolatunk a természettel, annak ellenére is, hogy az agyunk is szinte erre van programozva. A szabadtéri testmozgás azonban egy óriási segítség lehet ezen a téren is, hiszen egy nagyon hatékony eszköz a visszatéréshez, ami számtalan előnnyel is jár.

A szabadtéri edzés előnyei

Stresszcsökkentés és szemléletmód fejlesztés

            A ’green exercise’ kifejezés, minden a szabadban, természetközelben végzett edzést magába foglal. Tanulmányok kimutatták, hogy mindez nagyban hozzájárul a feszültség, a zavartság, a frusztráltság valamint az indulatok csökkentéséhez.

Egyszerűen csak a zöld környezet látványa már önmagában jótékony hatásokkal bír és stressz (stresszkiváltó hormon) csökkentő hatású.

            A napfényben végzett testmozgásról úgy vélik, hogy növeli a szerotonin mennyiségét a szervezetben, ami pedig a boldogság érzetet és az elégedettség szintjét növeli. A szerotonin egy hangulatfokozó kémiai vegyület, aminek a hiánya depresszióhoz, ingerültséghez, kimerültséghez, valamint koncentrációcsökkenéshez vezet, viszont a testedzés közben megnövekszik szintje a szervezetünkben és vezet a mozgás okozta jó érzéshez.

Ahogy az életünk is egyre rohanóbbá válik, úgy tapasztalunk mi is sokkal több stresszt és lesz sokkal kevesebb időnk a testmozgásra. Egy 2013-s tanulmány szerint, a 15 éves, vagy annál idősebb kanadaiak nagy része azt nyilatkozta, hogy igen stresszesnek éli meg a mindennapjait. Ha azonban rászánjuk magunkat, hogy napi, de legalább heti szinten időt szakítsunk a rendszeres, szabadtéri testmozgásra, akkor az nagyban csökkenteni fogja a stresszt a rohanós napokon és ezzel együtt jobb lesz a közérzetünk, nagyobb az önbecsülésünk és még a depresszió kialakulása ellen is hatékony. Egy másik angol kutatók által végzett felmérés alapján

már 5 perc szabadtéri testmozgás is hangulatjavító hatású lehet.

Richard Louv, a ’Last Child in the Woods’ című könyv szerzője fogalmazta meg a természettől való elidegenedés szindrómát, amivel arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy a természettől eltávolodva az emberek egyre kevésbé érzik át annak jelenségeit és ritmusát, ami főként a gyerekek és fiatalok körében okoz viselkedészavart, de erősen hat a felnőttekre és az egész társadalomra is.

A Kanadai Statisztikai Hivatal szerint, a gyerekek fizikai aktivitás szintje drasztikusan csökkent az elmúlt években, azonban a szabadtéri testmozgás, sportolás sokat segíthet ennek visszafordításában és oldhatja a nem kívánatos stresszt is.

Tisztább elme, nagyobb elköteleződés

Egy óriási előnye még a szabadtéren végzett edzésnek, hogy a környezet folyamatosan változik. Az időjárás, a hőmérséklet és a domborzati viszonyok mind-mind rajtunk kívül álló dolgok, tehát nekünk nincs ráhatásunk mindezekre, ellenben edzés közben ezek a dolgok nagyon is vissza hatnak ránk. Nagy mentális koncentrációra van szükségünk ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjunk az akár hajszálnyi változásokhoz is, amiket testmozgás közben megtapasztalunk, és így a mindennapi stresszt kiváltó tényezőktől is, erre az időszakra megszabadulhatunk, ami fejlesztheti a koncentrációképességünket a mindennapokban.

Tanulmányok kimutatták, hogy akik hozzáadják a szabadtéren végzett testmozgást is a heti edzéstervükhöz, - elegyítve azt a teremben végzett sporttal, - sokkal könnyebben elköteleződnek a rendszeres testedzés iránt. A látvány, a különböző hangok, a változatos domborzati viszonyok, amelyek mind a természethez kapcsolódnak nagy hatást gyakorolnak ránk, és ezek a tényezők semmivel sem helyettesíthetők egy beltéri, zárt edzőteremben végzett testmozgás, edzés esetében. (folytatjuk)

https://www.alive.com/lifestyle/the-benefits-of-green-exercise/




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu