Főoldal / Hírek / Érdekességek / A rendszeres fizikai aktivitás segít megtartani a mobilitást

Érdekességek

A rendszeres fizikai aktivitás segít megtartani a mobilitást

2022.10.25

Veszélyeztetett idős emberek számára egy gondosan felépített, mérsékelt fizikai aktivitási program segített megőrizni mozgásképességüket. A tanulmány azt mutatja, hogy a testmozgás még sok gyenge idős ember számára is előnyös lehet.

Azoknál az embereknél, akik életkoruk előrehaladtával elveszítik mozgásképességüket, jóval magasabb a betegségek, a rokkantság és az halálozás aránya. A rendszeres fizikai aktivitás számos előnyét különböző populációk és egészségi állapotú egyének számára már számos ezen a téren végzett vizsgálat eredménye bizonyította, de egyik sem azonosított konkrét beavatkozást a mozgáskorlátozottság megelőzésére.

A kapott eredmények megmutatták, hogy egy speciális, kiegyensúlyozott aerob, ellenállással szembeni, - és rugalmasságot fejlesztő edzésprogramban való részvétel jelentős pozitív előnnyel járhat a mozgáskorlátozottság kialakulásának kockázata csökkentésében.

A Floridai Egyetem (USA) kutatói különböző résztvevőket vontak be városi, külvárosi és vidéki közösségekből a ’Lifestyle Interventions and Independence for Elders’ (LIFE) program keretében, melyet az ország 8 vizsgálati központjában végeztek. A felmérésben, több mint 1 600 mozgásszegény, fogyatékosság kockázatának kitett egyén vett részt, akiknek életkoruk 70 és 89 év között volt. 

A résztvevőket véletlenszerűen sorolták be egy szervezett, közepes intenzitású rendszeres testmozgást végző és egy olyan egészségnevelési programba, amely a sikeres öregedéssel kapcsolatos témákra összpontosított.

A szervezett és rendszeres fizikai aktivitással foglalkozó csoport tagjai fokozatosan elérték, az ajánlásokban leírt heti 150 perces aktív fizikai tevékenységet. 

A programpontok között szerepelt 30 perc tempós séta, 10 perc alsó végtagi erősítő edzés, 10 perc egyensúlygyakorlat és nagy, az izmok rugalmasságát elősegítő gyakorlatok. A programok hetente kétszer egy klinikán, heti 3-4 alkalommal pedig az otthoni környezetben zajlottak. Az összehasonlító, kontroll csoport tagjai számára 26 héten keresztül heti rendszerességgel tartott egészségnevelési workshopokat tartottak, majd később ezt havonta megismételték. Minden foglalkozáson 5-10 perces felsőtest nyújtó és hajlékonysági gyakorlatokat is végeztek.

A résztvevők eredményeit a klinikára történő látogatások alkalmával fél évente értékelték. A fizikai aktivitást minden évben egy héten keresztül rögzítették egy gyorsulásmérővel, amely rögzítette a fizikai aktivitás szinte minden mozzanatát, annak idejét és minőségét egyaránt. 

Az eredményeket online jelentették meg a ’Journal of the American Medical Association’ tudományos szaklapban.

Az átlagosan 2,6 évig tartó vizsgálat során – a fizikai aktivitási program jelentősen, 18%-kal csökkentette a súlyos mozgáskorlátozottság kockázatát. A beavatkozásban részesült résztvevők jobban meg tudták őrizni azon képességüket, hogy segítség nélkül, önállóan tegyenek meg minimum 400 métert.

Ezek olyan gyakorlati eredmények, amelyeket ma is alkalmazni lehet sok törékeny idős ember és családja számára.

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/physical-activity-program-helps-maintain-mobility

 




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu