Főoldal / Hírek / Érdekességek / Öt kiló súlygyarapodás az ünnepek alatt egy megcáfolt mítosz, amely évente felbukkan csakúgy, mint az ünnepi fények.

Érdekességek

Öt kiló súlygyarapodás az ünnepek alatt egy megcáfolt mítosz, amely évente felbukkan csakúgy, mint az ünnepi fények.

2022.12.24

Mielőtt azonban boldog táncot folytatnánk, és az extra tejszínhabot halmoznánk az elengedhetetlen bejgli mellé, két dolgot mindenképpen tudatosítani kell. Az egyik, hogy az emberek valóban híznak az ünnepek alatt, a másik, hogy az ilyenkor felszedett plusz kilók általában megmaradnak, mert a legtöbb ember soha nem veszti el ünnepi súlyát. Idővel ezek a plusz kilók szép lassan, túlsúlyhoz, majd elhízáshoz és az ehhez kapcsolódó súlyos állapotokhoz is elvezethetnek, például cukorbetegséghez és magas vérnyomás betegséghez.

Legyünk egyértelműek, a testsúlyunk a fittség és az anyagcsere egészségének számos jelzőjének egyike, ami jelezhetik, hogy az egészségünk nincs egyensúlyban.

Az ünnepi súlygyarapodás gyakran a megnövekedett mennyiségű és kalóriában gazdag ételek, az ilyenkor a szokásosnál is kevesebb fizikai aktivitás, a magasabb stresszszint és az alvászavarok együtteséből származik.

Az említett életmódbeli tényezők optimalizálása és a fogyás megkísérlése komoly kihívást jelent az év bármely szakaszában, de az ünnepi nyüzsgés a legtöbb ember számára még nagyobb kihívást jelent.

AZONBAN

van megoldás, amivel a normális testsúly és az általános fittség fenntartása kezelhető három egyszerű dologról van szó: gondolkodásmód-váltással, tudatos étkezéssel és étkezési stratégiával.

Gondolkodásmód.

Két megfigyelhető gondolkodásmód, ami ilyenkor előtérbe kerülhet a túlzott ünnepi étkezéssel kapcsolatban.

- Várok az új év kezdetéig, majd diétázok utána

- Diétázom, így nem ehetek semmit, amit szeretek az ünnepek alatt.

Mindkét attitűd szélsőséges és megakadályozza az élvezetes és egészséges táplálkozást az ünnepek alatt, mert mindkét esetben az ételekre helyeződött a hangsúlyt. Mindkét gondolkodásmóddal az „étel” irányít, ami miatt úgy érezhetik sokan, hogy nincs kontrolljuk maguk felett, ahelyett, hogy "mindent vagy semmit" gondolkodásmódról átváltanánk.

Mi a legfontosabb számunkra az ünnepek alatt?

Egy nemrégiben készült felmérésben nagyon sokan azt vallják, hogy már alig várják, hogy ebben az ünnepi időszakban több időt tölthessenek a családjukkal. Bár az étel gyakran kíséri a családi ünnepségeket, a családdal töltött idő a legfontosabb.

Döntsünk úgy, hogy „megkóstoljuk” a családunkkal, a szeretteinkkel eltöltött édes időt, ahelyett, hogy felesleges cukros édességekkel tömnénk magunkat.

Hogyan élvezhetjük ezt az időt magas kalória tartalmú ételek és alkoholos italok nélkül?

Olyan gyakran eszünk vagy iszunk bizonyos ételeket megszokásból. Változtassunk ezen a gondolkodásmódon és a "mindig ezt csináljuk" helyett a "mit tehetnénk helyette?"  kerüljön előtérbe, mert ez az ajtó vezethet át az új, nem élelmiszer-központú hagyományok létrehozásához.

Hogyan kaphatjuk meg mégis azokat az étkeket, amelyeket szeretünk ebben az időszakban és, hogy ennek ellenére teljesíthessük a súly- és wellness-céljainkat?

A megoldás két lehetőséget rajt magában: csökkentjük a nassolást és a szénhidrát bevitelt vagy növeljük extra edzést vagy stresszcsökkentő gyakorlatot az ünnepek alatt.

Tudatos étkezés

 A tudatos étkezés célja nem a fogyás. Egyes tanulmányok azt sugallják, hogy ez segíthet a súly fenntartásában. Ennél is fontosabb, hogy a tudatosság javíthatja az ételekkel való kapcsolatot és elősegítheti a fittséget. A tudatos étkezés hagyományos tippjei közé tartozik, hogy evés közben a következőket tesszük: „jelen lenni a pillanatban, nem ítélkezni az ételek felett és lassítani, megízlelni az ételed ízét”.

Az ünnepek olyan érzelmeket válthatnak ki, mint a bánat, a szomorúság és a szorongás. Emellett a már meglévő mentális egészségi állapotok is romolhatnak. A dekadens ételek gyors megoldássá válnak, ami érzelmesebb étkezéshez vezethet ebben az időszakban. Ezeknek az érzelmeknek a kezelése segíthet elkerülni a túlevést az ünnepek alatt.

Milyen ételeket vagy italokat fogyaszthatunk az ünnepek alatt?

Ha megpróbálunk ellenállni kedvenc ünnepi csemegéinknek, az az "akaraterő" kimerítő próbája lehet, s végül a sóvárgás oda vezet, hogy a biológiai és pszichológiai kényszer lesz a nyertes és csalni fogunk. A csemege és a csalás fájdalmas csatájának megelőzése érdekében tervezük meg, hogy csak mértékkel fogjuk elfogyasztani a kedvenc ételeinket.

Étkezési stratégia

Sok ünnepi csemege elkerülhetetlen ebben az időszakban, hacsak nem tervezzük meg előre, és az ünnepi esemény során, hozzunk létre egy stratégiát, ami segíteni fog megtartani súlyunkat és jólétünket az ünnepek alatt is. A stratégia egyik kritikus része a „kényeztetési” események előrejelzése. Pontosabban, nézzük meg az összes tervezett ünnepi eseményt (ünnepi vacsora, majd másnap rokon látogatás stb.), majd válasszunk ki ebből hármat, tudniillik, amennyiben ismerjük a kényeztetési étkezéseket, akkor úgy érezzük és tudjuk, hogy mi irányítunk. A többi esetben a „nem kényeztető napokon” gondoljunk arra, hogy "meg tudnám tenni, de úgy döntök, hogy NEM, mégsem teszem/eszem meg. A választás lehetősége ugyanis egy nagyon hatékony eszköz.

ÉS

elmenni kirándulni, edzeni vagy együtt a családdal, barátokkal egy kiadósat sétálni mindig és mindenkor lehetséges, vagyis az ünnepi rohanásból lépjünk ki naponta 30-40’-re és tartsuk be az étkezési fogadalmainkat és higgye el mindenki meg lesz a pozitív eredménye.

Kívánunk mindenkinek békében, egészségben, szeretetben megélt Ünnepeket!




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu