Főoldal / Hírek / Érdekességek / Csillapítja a szülési fájdalmakat a korábbi sporttevékenység?

Érdekességek

Csillapítja a szülési fájdalmakat a korábbi sporttevékenység?

2016.10.10

A sportolóknak és fizikailag aktív egyéneknek nagyobb a fájdalomtoleranciájuk az átlagembernél. A fájdalomtoleranciát különböző élettani és pszichológiai összetevők befolyásolják. Ezen komponenseket rendszeres edzéssel lehet fejleszteni. Köztudott, hogy egy élsportolónak milyen fájdalmakat kell átélnie a kívánt eredmény eléréséhez vezető úton. Ezt mind fizikailag, mind pszichésen el kell tudnia viselni. Számos kutatás zajlik annak megismerése érdekében, hogy pontosan mi az, ami a sporttevékenység közben csökkenti a fájdalomérzésünket. A jelenleg legelfogadottabb az endogén opioid rendszer működése, ilyenkor az agyban sajátos anyag szabadul fel, ezáltal fejti ki jótékony hatását, mintegy fájdalomcsillapítóként. Ugyanakkor állatkísérletekkel azt is bizonyították, hogy a megemelkedett vérnyomás következménye a jobb fájdalomtűrés fizikai aktivitás alatt.

Az Amerikai Szülészeti és Nőgyógyászati Társaság ajánlása szerint a komplikációk nélküli terhesség alatt a hét majd minden napján ajánlott 30 percet közepes intenzitással edzeni.

Számos nemzetközi kutatás alapján elmondható, hogy a terhesség alatt is sportolók és akik fizikailag aktívan éltek jobban tolerálták a fájdalmat vagyis magasabb volt a fájdalomküszöbük, mint az inaktívaknak, bár itt is vannak kivételek. Finn kutatók a fájdalomérzetet és a ß-endorfin (az endorfin csökkenti a fájdalmak) koncentrációt és hatását vizsgálták kerékpár-ergométeres és fitt labdával végzett gyakorlatok közben. A vizsgálati programban a terhesség 20-24. hetében, heti háromszor 30 perces kerékpár-ergométeres (szobakerékpár) edzést alkalmaztak a maximális pulzus 60-70%-án, illetve fitt labdával végzett gyakorlatok hatását vizsgálták a fájdalomérzetre. Megállapították, hogy a kerékpár-ergométeres és fit labdás edzések, valamint a rendszeres gyaloglás és az úszás alkalmas mozgásformák lehetnek terheseknek. A ß-endorfin és a fájdalomtolerancia közti összefüggést még nem bizonyították, de megállapították, hogy a fizikai aktivitás például függőleges testhelyzetben vagy a helyváltoztatás során pozitívan hatnak a szülés lezajlására. Vizsgálataikból az is kiderült, pszichén keresztüli fájdalomcsökkentésre pedig a légzésgyakorlatok vannak jó hatással. A pozitív életszemlélet, a győzni akarás is sokat segíthet. Természetesen a gyakorlat sokszor mást mutat, hisz egy sportolónak a hasi izmai erősebbek, mint nem sportoló társaiknak, ami nehezebb tágulást jelenthet, amikor erre van szükség. 

Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu