Főoldal / Hírek / Érdekességek / A sport, mint a súlyos Covid-19 okozta szövődmények megelőzésének eszköze II.

Érdekességek

A sport, mint a súlyos Covid-19 okozta szövődmények megelőzésének eszköze II.

2020.10.29

A koronavírust sokan elkapták azok közül, akik védőeszköz nélkül a veszélyzónában jártak, és bár az élsportolók könnyen átesnek a fertőzésen, de nincs maradandó immunitásuk és - ritka esetben, - egyelőre nem pontosan ismert szövődmények is előfordulhatnak.

A rendszeres fizikai aktivitás hatékony mind a szívbetegségek, mind a 2-s típusú cukorbetegség, mind az elhízás megelőzésére, mind annak kezelésére. Mivel a fizikai aktivitás azonnali hatással van az immunrendszer működésére és a gyulladás csökkentésére, segítségével csökkenthetik a súlyos vírusos fertőzések kockázatát, és nem kell mást tenni, mint napi 30 percet sétálni közepes intenzitással minden nap, illetve naponta egyszer vagy kétszer nagyobb intenzitású időszakokat (30–90 másodperc) beiktatni életünkbe például a lépcsőzés révén. Ösztönözni kell az embereket, különösen a krónikus betegségben szenvedőket arra, hogy a fizikai szempontból mérsékelten aktív életmód következtében csökkenthető az esetlegesen kialakult a fertőzés után rehabilitáció mértéke.

Amíg a Covid-19 világjárvány folytatódik, addig sajnos nem csökken az emberek veszélyérzete, növekszik a munkahely elvesztésének réme, nő az elszigeteltség érzése főleg az idősebb korosztálynál, mindezek következtében   a stressz is növekedni fog.

Szerencsére a fizikailag aktív életmód segíthet megbirkózni a folyamatos stressz, a depresszió és a szorongás tüneteivel és segítségével elkerülhetőek a pszichológiai betegségek. A COVID-19 okozta káros pszichológiai stressz befolyásolja a biológiai folyamatokat, felborítja a kortizol-háztartás egyensúlyát, aminek kivédésében az egyik leghatékonyabb és legolcsóbb eszköz a fizikai aktivitás, hiszen a fizikai aktivitás teremthet egyensúlyt a kortizol és más hormonok megbomlott szintje között. Egyes kutatások arra utalnak, hogy a depresszió tüneteinek kezelésében hatékony eszköz lehet az aerob aktivitás növelése, - ez jelentősen növeli a pulzusszámot – melynek segítségével csökkenthetőek a depressziós tünetek is.

A gyermekek és serdülők esetében is a mérsékelt-erőteljes fizikai aktivitás és a rendszeres napi testmozgás elősegíti az önbecsülést, a jobb koncentrációt, csökkenti a depressziós tüneteket, és javítja az alvás minőségét. Az idősebb felnőttek és a krónikus betegségekkel küzdő egyének körében életminőségük fenntartása és működése érdekében a rendszeres séta a legegyszerűbb mozgásforma, amely kiegészíthető kis súllyal és nagy számú ismétlések végzett erősítő edzéssel is.

A mérsékelt fizikai aktivitás (mint például a gyors gyaloglás vagy kocogás) segíthet csökkenteni az alkohol és egyéb anyagoktól való függőséget, amely a fertőzés elleni állóképesség javulásával is jár.

 

 




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu