Főoldal / Hírek / Érdekességek / A légzés fontossága sport közben

Érdekességek

A légzés fontossága sport közben

2024.02.18

Már annyit mozgunk, hogy begörcsölnek a vádlijaink, és ennek ellenére nem vagyunk képesek javítani az állóképességet? Könnyen lehet, hogy a rossz légzéstechnikánk az oka és ez teszi tönkre erőfeszítésünket. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy miképpen növelhető a tüdőtérfogat, ami biztosítja a test megfelelő oxigénellátását a testmozgás energiaigényének megfelelően. Azok, akik hatásosabban lélegeznek sport közben, azok kevésbé fáradnak el és jobb lesz állóképességük.

A légzés fontossága sport közben

Mielőtt neki kezdünk mozogni sportolni, érdemes a légzést is bemelegíteni, hogy minél mélyebben tudjunk belélegezni majd kilélegezni.

Ha ezt a tanácsot nem vesszük elég komolyan legkésőbb már csak a sportolás közben vesszük észre, hogy mennyire fontos a légzés, - amikor lassan elfogy a levegőnk és ezzel az energiát biztosító megfelelő oxigén ellátás - és már lihegve kell megtennünk a kocogó kör utolsó száz méterét. Talán ez annak a jele, hogy közelebbről meg kell vizsgálnunk az oxigénellátást, a keringést és annak hatását a teljesítményünkre. A különböző sportolók, az úszók, a labdajátékosok, az atlétika már régóta tudják, mit lehet elérni tudatos légzéssel.

Minél inkább aktívak vagyunk, annál több oxigénre van szükségünk

Ha sportról van szó, elsősorban a mozgások helyes elvégzésére és a megfelelő izmok megfeszítésére összpontosítunk. Eközben a légzés önmagától működik és áramlik a levegő az orron keresztül és jó esetben eljut testünk minden szegletébe ezzel ellátva a szükséges oxigénnel, melynek segítségével állítja elő szerveztünk a megfelelő mennyiségű energiát. De felmerülhet a laikusokban, hogy akkor miért kell erre összpontosítanunk egyáltalán fizikai aktivitás közben? A válasz egyszerű, mert a megfelelő légzéstechnika révén akár 20 százalékkal is növelhetjük a tüdő térfogatát, ha sportolás, edzés közben megfelelően lélegzünk! Ez pedig biztosítja, hogy kitartóbbak és hatékonyabbak legyünk.

Minél jobb a testünk vérrel és oxigénnel való ellátása, annál több előnye származik belőle a szerveknek, az agynak és az izmoknak.

Eddzük a légzést

A cél az, hogy az edzés előtt és alatt is összpontosítsunk a légzésre, és tudatosan ügyeljünk arra, hogy mélyen lélegezzünk be és ki, hiszen a rohanó, hektikus hétköznapokban – amelyeket a munkahelyi, irodai stressz, a folyamatos megfelelési kényszer, a gyerek nevelés vagy vizsgaidőpontok közelsége okoz – gyakran csak felületesen lélegzünk, ami feszültséghez vagy fejfájáshoz vezethet. Ebben a stresszes világunkban nehéz minden erőt beleadni tornázás, kerékpározás, úszás, hegymászás vagy kocogás közben.

De a következő egyszerű gyakorlattal révén optimálisan felkészülhetünk minden edzés típusra.

A megoldás: Kössünk lazán, könnyedén egy fitneszszalagot a bordáink köré, és lélegezzünk mélyen be és ki. Ez folyamatosan megnyújtja a mell izmainkat, és arra ösztönzi, tanítja a tüdőt, hogy ne csak térfogatának 20% -át, hanem 80% -át használja. Ha ezt a mély légzést edzés közben is fenn tudjuk tartani, a test egy idő után megtanulja hatékonyabban felhasználni a rendelkezésre álló oxigént, melynek segítségével lesz elegendő energiánk a testmozgás energiaigényének kielégítésére.

Guggolás esetén például az egész így nézhet ki: Minden guggolás előtt vegyünk mély lélegzetet és tartsuk vissza egy ideig, tartsuk meg az izmok feszültségét, majd végezzük el a guggolást, hajlítsuk meg térdünket és mélyen lélegezzünk ki. Ennek segítségével két legyet üthetünk egy csapásra úgy, hogy a légzést és a test izmait egyben egyidőben fejlesztjük, eddzük – ilyen egyszerű és nagyszerű az egész!

https://www.schweizer-illustrierte.ch/body-health/fitness/atmung-beim-sport-leistungsfahiger-dank-besserer-atmung-309083




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu