Főoldal / Hírek / Érdekességek / Valóban előnyös az akut testmozgás a zsíranyagcsere szempontjából? Mennyi, az annyi?

Érdekességek

Valóban előnyös az akut testmozgás a zsíranyagcsere szempontjából? Mennyi, az annyi?

2021.09.20

Az régóta ismert tény, hogy az akut testmozgásnak két előnye is van a zsír anyagcsere szempontjából, egyrészt, hogy egy zsírdús étkezést követően másnap csökkenti az étkezés utáni plazma triglicerid szintet, másrészt a testmozgás fokozza a vérben keringő szabad zsírsavak oxidációját, elégetését. Ha azonban az aktivitási szintek, vagyis a teljesített napi lépések száma nagyon kevés, akkor az akut testmozgáshoz való alkalmazkodás nem következik be. Ezt a jelenséget "edzésellenállásnak, edzés rezisztenciának" nevezték el. 

Egy nemrégiben megjelent tanulmány, ami az egyik legtekintélyesebb sportorvosi szaklapban (Medicine and Sciencein Sports and Exercise) jelent meg, arra tett kísérletet, hogy tíz önként jelentkező résztvevő esetében szisztematikusan csökkentetve a napi lépések számát, megpróbálja behatárolni azt a minimális lépés mennyiséget, ami még hatásos lehet.

A felmérésben tíz résztvevő esetében 3 x 5 napos véletlenszerűen, vagyis randomizált, keresztezett módon eltérő mértékben csökkentették a megtett lépések számát. 2 nap kontrollált tevékenység után a résztvevők 2 nap „alacsony”, „közepes”, vagy „normál” számú lépést végeztek (2 675 ± 314, 4 759 ± 276 és 8 481 ± 581 lépés naponta. Az alacsony lépésszámú csoportban lévők a második nap este 1 órás futást is teljesítettek. A terhelések utáni nap reggel magas zsírtartalmú teszteket végeztek, és összehasonlították egymással az étkezés utáni válaszokat.

Az "alacsony" és a "közepes" mértékű lépésszámú csoport tagjai esetében a plazma triglicerid szintje 22-23% -kal volt magasabb összehasonlítva a "normál" csoport tagjainak értékeivel, akik teljesítették a napi 8 000 feletti lépésszámot. Ez a különbség statisztikailag jelentős mértékű volt. A teljes testzsír oxidációja szintén szignifikánsan 16-19 %-al alacsonyabb volt az "alacsony" és a "közepes" lépésszámot teljesítökkel összehasonlítva. Ez utóbbi két csoport értékei között nem találtak lényeges különbséget.

Az eredmények alapján megállapítható, hogy:

fiatal egészséges egyénekben a két napos lépésszám csökkentés

2 500-5 000 lépésre nagymértékben rontja az akut fizikai terhelés hatását a zsír oxidációjára és a plazma trigliceridszintekre.

Az alacsony lépésszám nem alkalmas az étkezés utáni emelkedett vérzsír értékek jelentős csökkentésére. Ez azt sugallja, hogy az „edzés rezisztencia” csak olyan személyeknél fordul elő, akik körülbelül 5 000 vagy annál kevesebb lépést tesznek meg naponta, míg a napi 8 500 lépés viszont már megvédi a szervezet testzsír anyagcseréjének ellenálló képességét.

Azok esetében, akik a vizsgálatok előtti napon egy mérsékelt intenzitású futó terhelést végeztek, azok esetében kisebb mértékben volt képes növekedni másnap a zsírégetés mértéke vagyis a zsír oxidáció, mint amennyire gátlódnak az inaktivitástól adódó negatív hatások.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33105387/




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu