Főoldal / Hírek / Hazai hírek, események / Fókuszban: a futás

Hazai hírek, események

Fókuszban: a futás

2014.05.30

Kocsis Árpád, BSI ügyvezető-versenyigazgatója a legdemokratikusabb sportnak tartja a futást, s azt reméli, a futónagykövetek segítenek abban, hogy csökkenjen a fizikailag inaktívak aránya Magyarországon.

- Ha körülnézünk a városban, vagy ránézünk a www.futanet.hu versenynaptárára azt tapasztaljuk, hogy megbolydultak az emberek, mindenki fut. Ki a maratonokon, ki a Szigeten, ki a hajnali utcákon. Divat lett a futás? Mennyien futnak amatőrként ma Magyarországon?

- Abszolút divatról van szó. A hetvenes években vette kezdetét a futás felfelé ívelő pályája, s a népszerűségi görbe, több örvendetes kiugrást követően, mára meredeken ugrott a csúcsra . Úgy is fogalmazhatnék, hogy 'túlcsordult a pohár,' valóban rengetegen futnak, 'trendi', divatos, 'cool' dolog futni és én őszintén örülök ennek a fordulatnak.

Hányan futnak ma Magyarországon? Ezt pontosan nem lehet megmondani, de ha abból indulunk ki, hogy a rendszeres mozgást végzők aránya a legutóbbi felmérések szerint 12% körül van és ezeknek az embereknek a döntő hányada fut, akkor a sok százezres ( akár 1 milliós) számmal nem tévedhetünk nagyot. Ez egy nagyon jelentős közösség. De nem is a szám a fontos, hanem az a tény, hogy egyre többen döntenek a tudatos életmódváltás mellett, illetve határoznak úgy, hogy hajlandók tenni valamit az egészségükért. Az aktív mozgást végzők 12%-os aránya már az elmúlt évek fejlődését jelzi. Elmozdultunk a 9%-os szintről, ugyanakkor hol vagyunk a skandináv országok 60% feletti fizikai aktivitási szintjétől, de akár az Európai Unió 30% feletti átlagától!?

- Közösséget említett. A futás egyéni, vagy közösségi sport? Magányos verseny a percekkel, kilométerekkel, vagy közösségeket kovácsoló kikapcsolódás?

- A futás alapvetően és meghatározóan közösségi élmény. Teljesen elhibázott dolog „A hosszútávfutó magányosságát” emlegetni egy régi film címét idézve. A futás - nem a profi versenysportról beszélek - nem más, mint játék, mégpedig csapatjáték, ahol a futó számíthat más futók, a barátok, a környezet segítségére, figyelmére, rokonszenvére. Talán csak az első lépés az, amit egyedül kell megtennie annak, aki az életmódváltás, a mozgás ezen formája mellett dönt. Ezt az érzést minden futó átélte, amikor a teljes életet választotta, amikor felismerte és vállalta, hogy a munka, a család, a szerelem, a kultúra mellett a testkultúrát is élete részének tekinti. Csak úgy élhet teljes életet az ember, ha elfogadja: ahhoz, hogy jól érezhesse magát, mozognia kell. Ha ez tudatosul az emberben és képes meghozni az életmódváltás döntését, akkor választhatja a világ legdemokratikusabb mozgásformáját: a futást.

A futás kortól, társadalmi státusztól, földrajzi és anyagi helyzettől függetlenül mindenki számára elérhető. Nem kellenek hozzá drága létesítmények, sporteszközök, egy jó minőségű futócipő is elég ahhoz, hogy az ember hetente háromszor elindulhasson futni. Teheti ezt egyedül is, de leginkább a barátokkal, a családdal, a legközelebbi munkatársakkal futnak az emberek. A közösségek stimulálják, húzzák egymást, segítenek és tanácsot adnak. Az interneten különböző futó-közösségek osztják meg egymással a tapasztalataikat. A kezdők újabban a BSI futónagykövetekre is számíthatnak, akik már közel 100 településen várják, segítik heti 2 alkalommal azokat, akik most szeretnének bekapcsolódni a futásba, esetleg nehézségeik vannak a kezdeti kilométerekkel, vagy akár tudatosan készülnek valamelyik versenyre.

- Mindenki tud futni, vagy szakembertől kell tanulni a futást?

- Szerintem mindenki tud futni, ki szépen, ki csúnyán, ki gazdaságtalanul, ki lassan, ki gyorsan. A legtöbb sporthoz kell valamilyen tehetség, át kell ütni a labdát a hálón, vagy épp bele kell találni a kosárba, de a fociban is kinézik az ügyetlent. Abban az értelemben is ez a legdemokratikusabb sport a világon, hogy itt senki sem nézi le a másik embert, ha az lassan, a saját tempója szerint fut. A futásnak nem kisebb az értéke, ha valaki nem 1 óra, hanem 2.5 óra alatt teszi meg a félmaratont. Túl azon, hogy élettanilag a lassú futásnak jobb a hatása, arról sem feledkezhetünk meg, hogy mindenki az örömért és önmagáért fut. A futók legfeljebb a perceket, kilométereket győzik le, nem pedig egymást.

- Az sem kevés. Hogyan kezdjünk futni egészségünk megőrzése érdekében?

Mivel nem versenysportról beszélünk, egy egészséges ember bármikor dönthet a futás mellett. A lényeg az, hogy először gondolja végig, milyen mozgásformát szeretett csinálni korábban, akár az iskolában. Mit szeretne kipróbálni? Kikkel töltheti el közösen az egyébként nem túl sok szabadidejét? A kezdésnél a fokozatosságra hívnám fel a figyelmet, időben és intenzitásban egyaránt. Az első 3 héten mindenképpen közösségben fusson, mert így segítséget és pozitív megerősítést kaphat. Valljuk be, az elején szükség is van erre, az első nehéz hetek után a teljesítmény exponenciálisan nő és 3 hónap elteltével igazán élvezni fogja a futást, pszichésen is mozgás-függővé válik.

- Van-e életkori határa a futásnak? Hány éves korig lehet futni?

- Nincs ilyen határ. Mindenki a saját életkorával összhangban, általános állapotához igazítsa a heti 2-3 alkalommal lefutandó mozgás-mennyiséget. Nem jó, ha valaki túlterheli a szervezetét, a túledzettség nem tesz jót sem a szívnek, sem pedig az inaknak, az ízületeknek. Teljesen felesleges hetente 6 -7 alkalommal intenzív futóedzéseket tartani.

A futás iránt érdeklődő 20-30 éves korosztály mellett fontos, hogy ne feledkezzünk meg a 40-50-es vagy a még idősebb korosztályról sem! Ők azok, akiket prevenciós szempontból sem hagyhatjuk magukra, hiszen ebben az életszakaszban a fokozódó családi és munkahelyi terhek mellett megjelenhetnek náluk az évtizedes mozgásszegény életmód negatív következményei is: hajlam a magas vérnyomásra és a cukorbetegségre. Láthatóan már rögzültek az elhízás jelei, nem segítenek a koleszterincsökkentők, a depresszió és a stressz is szedi áldozatait. A futás ebben az életkorban szó szerint csodát tehet, ezek a kezdeti kórképek a rendszeres futással megfordíthatóak, vagy legalábbis jelentősen csökkenthetőek! A negyvenesek és ötvenesek megnyerése a rendszeres mozgásnak és a futásnak hihetetlenül sok haszonnal járhat, e korosztály életminősége látványosan, mérhetően javítható.

- Mi a helyzet azokkal, akik valamilyen betegségben szenvednek? A futás nekik is hasznos?

- Többségüknek igen. Ebben az esetben azonban nemcsak a fokozatosságot emelném ki, hanem az orvosi kontroll fontosságát is. Ezek az emberek betegségük miatt egyébként is állandó orvosi ellenőrzésre, kontrollra szorulnak. Beszéljék meg orvosaikkal, milyen és mennyi mozgást javasolnak nekik egy jobb életminőség, jobb közérzet elérése reményében. Lehet, hogy a javasolt mozgás nem a futás, hanem a séta lesz, amit célszerű intenzíven, heti 3 alkalommal legalább 30 percig végezni. Ez a séta nem azonos a kutyasétáltatással és a kirakatnézéssel, utóbbiaknak is van helyük az emberek életében, de prevenciós jelleggel nem igazán hatékonyak. Talán a Nordic Walking az a mozgásforma, ahol az intenzitás növelésével a futáshoz hasonló hatást érhetünk el, és ez talán az ízületeknek sem annyira megterhelő.

Nagyon fontos, hogy a futók reális célokat tűzzenek maguk elé, beleértve ebbe a reális fizikai terhelés meghatározását is. A nagy célok ritkán teljesülnek, ilyenkor az emberek csalódnak, és könnyen elvész a motivációjuk. Húsz év alatt összeszedett 20-30 kilós súlyfeleslegtől ne akarjunk két hónap alatt megszabadulni, mert nincs az az intenzív futás, amivel sikerülne, ellenben komoly sérüléseket szenvedhetünk.

- Kezdő futók gyakran panaszkodnak arra, hogy szúr az oldaluk és egyéb fájdalmaik vannak futás közben? Ezek vészjelek? Mit kell ilyenkor tenni?

- Az esetek többségében ezek a tünetek nem jelentenek veszélyt. A tempó változtatásával, helyes légzéssel, megfelelő időben történő táplálkozással és folyadékbevitellel szabályozhatóak. A fokozatosság betartásával 2-3 hét múlva ezek a tünetek mérséklődnek, illetve elmúlnak. Az ízületek, a porcok fokozott igénybevételét is jelezheti fájdalom, ezt megfelelően végzett bemelegítéssel, nyújtással és pihenők beiktatásával csökkenthetjük. Az internet, a szakkönyvek számtalan tanácsot adnak ebben a témában, de akinek egészségi problémái vannak, azok se hagyják abba a mozgást, de mindig konzultáljanak a fellépő tünetekről orvosaikkal.

- Milyen kiegészítő sportra van szükségük azoknak, akik futnak?

- Elsősorban olyan erősítő gyakorlatokat kell végezniük, amelyek a hát és vázizomzatot erősítik, legalább hetente egy alkalommal. Sajnos a futók többsége ezt 'hanyagolja', helyette inkább fut egyet, s ezt helytelenül teszi. Tipikus hiba még a nyújtás elhagyása, vagy lerövidítése, ez is megbosszulja magát.

- A futás divatjához különféle 'kiegészítők', 'kütyük' társulnak. Segítenek ezek?

- Szinte természetes, hogy a futás-divatra a divatipar is reagál, ez elkerülhetetlen. A futáshoz azonban nincs szükség divatos kellékekre, egyedül a természetre, a jó levegőre és a már említett jó futócipőre. A jó levegő a városi környezetben is megtalálható, legfeljebb a lakóhelytől 2-3 km-re. Tehát nem a főútvonalak benzingőzében kell futni, hanem ki kell menni a folyók partjára, a parkokba, a szigetekre. Ilyen helyek a legtöbb városban, településen megtalálhatóak.

Amire valóban szükség van, az tehát egy jó futócipő és esetleg egy pulzus-kontrollt végző óra. A többi már pénztárca és egyéni ízlés kérdése, a lényeg ugyanis nem a kellékeken múlik, hanem azon, hogy a 30-40 perc futás fizikailag és mentálisan egyaránt feltöltse az embert.

A futóknak oda kell figyelniük a helyes táplálkozásra és a folyadékpótlásra is. A legtöbb futó futás előtt és után 2 órán át nem eszik. Arra is figyelni kell, hogy még azelőtt pótoljuk a folyadékot, mielőtt megszomjaznánk.

- A futás tehát olcsó, egyszerű és demokratikus mozgásforma, ami bárkinek segít abban, hogy megőrizze az egészségét, jobb és teljesebb életet éljen. Miért nem választják a futást többen az ország szegényebb régióiban?

- A futás a városi emberek mozgalma. Nemcsak Magyarországon van ez így, hanem mindenhol a világon. Nálunk is tipikusan és döntően (persze kivételek szép számmal akadnak) a városi, értelmiségi munkakörökben dolgozó emberek választják a futást. Kutatások és tapasztalatok szerint, jobbára a kulturális javakat vásárlók azok, akik egészséget szolgáló javakat is vásárolnak. Reményeim szerint, ország-szerte egyre többen hoznak majd ilyen döntéseket az emberek.





Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu