Főoldal / Hírek / Érdekességek / Az alvás minősége és a fizikai aktivitás

Érdekességek

Az alvás minősége és a fizikai aktivitás

2019.04.02

A WHO 150 percnyi közepes intenzitású, vagy 75 perc erős intenzitású fizikai aktivitást ajánl hetente egészségünk megőrzése érdekében. Akinek a munka vagy a családi kötelezettségei miatt a napi ritmusába nehezen beilleszthető a mozgás, sokszor estére már csak a gyermekek elalvása után adódik lehetősége a sportolásra. A köztudatban viszont felvillan a pirosan villogó, tiltó lámpajelzés, ha az esti sportolásról beszélünk.

A fentiek vizsgálatára svájci kutatók egy összehasonlító vizsgálatot végeztek az esti sportolás hatásáról. A vizsgálatban 275 fiatal nő és férfi vett részt, akik mind egészségesek voltak, életkorukat tekintve 29 évesek voltak és mindnyájan jó alvóknak tartották magukat.

Az alvásminőséget az elalvás, a REM fázis, azaz a mély vagy álomfázis hosszával és az ébredési szakaszokkal szokták jellemezni. Minél rövidebb az elalvási szakasz és hosszabb a mélyalvás fázisa, annál jobb minőségű az alvás. A rövid eljutás a REM szakaszba és a felébredések számának csökkenése szintén jó alvásminőséget jelent.

A vizsgálat után az eredmény egyértelmű volt.

A közepes fizikai aktivitással az esti órákban végzett mozgásformák, úgy, mint a futás és a kerékpár jó hatással voltak az elalvási sebességre és meghosszabbították a mélyalvás szakaszát. Ez a futókat jobban érintette, mint a kerékpározókat.

Azonban lényeges, hogy az esti órákban csak a közepes fizikai aktivitás ajánlott és nem az intenzív.

Az utóbbi ugyanis megemeli a pulzust, amelynek visszaállása a kiindulási értékre több időt vehet igénybe, ezért kemény edzésünket ne a lefekvés előtti egy órába ütemezzük.

 

zeitschrift-sportmedizin.de




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu