Főoldal / Hírek / Érdekességek / Hosszabb ideig szeretne élni? Minden egyes testmozdulat számít, még a házimunka is

Érdekességek

Hosszabb ideig szeretne élni? Minden egyes testmozdulat számít, még a házimunka is

2020.08.12

Az Amerikai Gerontológiai Társaság egy friss kutatása szerint, nem is szükséges különösebben megerőltetni magunkat ahhoz, hogy a fizikai aktivitásból származó előnyöket élvezhessük.  Egy minimum 65, illetve idősebb életkorú nőket vizsgáló tanulmány megállapítása szerint a napi 30 perc könnyű mozgás, mint például a hétköznapi tevékenység, ügyintézés, vagy takarítás a lakásban, kapcsolatba hozható a halálozás kockázatának csökkentésével.

Már a közepes intenzitású testmozgás, mint például a kényelmes kerékpározás vagy tempósabb sétálás az elhalálozással kapcsolatos kockázat nagyobb mértékű csökkenésével jár.

A szerzők állítják, hogy a betegségek megelőzése és az élethossz növelése szempontjából, a gyakoribb könnyű és közepes intenzitású testmozgás legalább olyan hatékony tud lenni, mint egy magas intenzitású. „Paradigmaváltás szükséges, amikor fizikailag aktív életformára gondolunk” állítja a szerző, Andrea LaCroix, a kaliforniai, San Diego-i Egyetem, Családorvoslás és Népegészségügyi Intézetének professzora.

A kutatáshoz LaCroix és csapata, 6 000, 65 és 99 év közötti nőt kért fel egy fizikai aktivitást mérő készülék, heti 7 napon át való viselésére. A vizsgálati alanyokat ezek után átlagosan 3 évig követték nyomon. Az így nyert adatokból megállapították, hogy azoknál, akik legalább napi 30 percnyi könnyű testmozgást végeztek, 12 %-kal volt kisebb az elhalálozás esélye, mint azoknál, akik ennél kevesebbet mozogtak. Azoknál pedig, akik még ezen felül is végeztek egy 30 percnyi, közepes intenzitású testmozgást, ez az érték 39 %-kal volt nagyobb.

A könnyű fizikai aktivitás gyakorlatilag mindent magába foglal, ami nem egyenlő az egyhelyben való üléssel: behozni a postát, sétálgatni a környéken, berakni a mosást. Az ezekhez hasonló tevékenységek az idősebb korosztály fizikai aktivitásának 55 %-át teszik ki, állapítja meg LaCroix. A tanulmány megállapítása szerint, mindezek védik az egészséget, és ez mindenki számára egy nagyon jó hír.

„Mindig azt hallgattuk, hogy az e fajta tevékenységek nem elégségesek ahhoz, hogy előnyünk származzon belőlük,” állítja LaCroix„

A vizsgálat eredménye egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a könnyű testmozgás is nagymértékben csökkentheti a nők halálozásának kockázatát. Megállapítható, hogy ezek az előnyök valósak és függetlenek attól, hogy az adott testmozgás mérsékelt vagy magas intenzitású.

A tanulmány eredményei nem tudtak felmutatni egy ok-okozati összefüggést a tevékenységek intenzitásának szintje és a halálozás kockázata között, egyelőre mindössze csak egy kapcsolatot állapított meg, de a megfigyelt összefüggés minden egyes vizsgálati személynél jelentkezett, függetlenül a vizsgálati személy származásától, elhízottságától, funkcionális képességeitől, illetve életkorától.

Ahogy az idősebbek leszünk, több energiafelhasználást jelent számunkra ugyanazon tevékenység elvégzése, mint fiatalabb korunkban, állapítja meg LaCroix, vagyis valójában nem szükséges olyan sokat, vagy olyan nagy intenzitással mozognunk ahhoz, hogy ugyanakkora a kalória mennyiséget elégessünk, illetve a magasabb pulzus számunkat fenntartsuk. Elmondható tehát,

„hogy a különböző korú embereknek más és más mennyiségű, illetve intenzitású mozgásra van szüksége ahhoz, hogy ugyanazt az eredményt elérjék,” teszi hozzá a professzor. „Senki sem ugyanolyan.”

A különböző nemzeti útmutatások továbbra is azt javasolják, hogy a 65 év felettiek is a fiatalabbak számára előírt irányelveket kövessék: hetente legalább 150 percnyi mérsékelt, vagy intenzív testmozgás. A közelmúltban ezen a területen megjelent tanulmányok megállapításai szerint, - amelyekben a vizsgált személyek, fizikai aktivitásukról saját maguk által kitöltött kérdőívek alapján számoltak be - a korai elhalálozás kockázatának csökkentése érdekében, az idősebb felnőtteknek is mérsékelt és erőteljes testmozgást kell végezniük.

LaCroix ezzel szemben állítja, hogy az ő legújabb kutatásának eredményei cáfolják mindezt és sokkal inkább azt mutatja, hogy

Az idősebb korosztály számára mindenféle szintű testmozgás előnyös lehet, nem csak kizárólag a hivatalos útmutatókban feltüntetettek.

Véleménye szerint a tanulmányokban résztvevők által kitöltött kérdőívek is elferdítik a valóságot, hiszen nem tartalmaznak minden lehetséges napi szintű mozgásformát, így az eredmények sem lehetnek pontosak.

„Ami az eredményeinket megbízhatóbbá teszi a többinél az az, hogy kutatásaink során mi egy objektív mérő eszközt is használtunk, ami képes volt az ember minden egyes mozdulatát mérni, ami a hétköznapok során történik.”

A kutatásban résztvevők remélik, hogy munkájuk elindít egy sokkal mélyebb párbeszédet arról, hogy mit is jelent az emberek, köztük is kifejezetten az idősek számára, a testmozgás, illetve, hogy mik is lehetnek a személyes céljaik a fizikailag aktív életformával kapcsolatban. „Véleményem szerint a mostani útmutatók sokkal inkább elbátortalanítják azokat, akik úgy gondolják, hogy nem képesek heti 150 percnyi intenzív testmozgásra sem?” - állítja LaCroix.

„Sokan csak felteszik a kezüket és azt mondják, hogy ’ez nem nekem való’. De minden egyes ember végez valamiféle könnyű mozgást, és a gondolat, hogy mindezek gyakoriságának növelése még egészségügyi előnyökkel is jár, üdvözlendő.”

https://time.com/5030153/light-activity-longer-life/




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu