Főoldal / Hírek / Érdekességek / A testmozgás elősegíti a csecsemők az óvodáskorú gyermekek testi és szellemi fejlődését

Érdekességek

A testmozgás elősegíti a csecsemők az óvodáskorú gyermekek testi és szellemi fejlődését

2021.04.22

A rendszeres testmozgás és a megfelelő fizikai aktivitás alapvetően fontos szerepet tölt be életünkben, de kifejezetten fontos az óvodáskorú gyermekek számára:

Cél mozgással és a mozgás révén felfedezni a világot.

A testmozgás jelentősen hozzájárul a gyermekek egészséges fizikai, szellemi és pszicho szociális fejlődéséhez. Azonban a modern (?) társadalmunkban a gyermekek lehetősége ezen téren a csökkenő szabad területek, illetve zöldterületek révén egyre korlátozottabbak, bár az utóbbi években szaporodnak a mai kornak megfelelő zárt és biztonságos játszóterek. Azonban a televízió, az online játékok vagy játékkonzolok és a telefonok, számítógépek gyakran meghatározzák a gyermekek mindennapi életét:

Az így töltött idő mozgási időként elvész.

A testmozgás széles körű hiányának lehetséges következménye sok gyermeknél motoros képességek hiányhoz vezet: például alig tudnak hátrafelé járni, megfelelően egyensúlyozni vagy egy egyszerű bukfencet csinálni.

Kicsi az erejük és nem megfelelő az állóképességük.

Ennek eredményeképpen gyakran elveszítik a testmozgás örömét, mert nem "fittek", és nem mindig tudnak lépést tartani más „edzettebb” gyerekekkel, ehhez járul még a magas kalóriatartalmú, egészségtelen étkezés és a nem megfelelő ivás, ami már kisgyermek korban gyakran elhízás kialakulásához vezethet, és tudományos kutatások bizonyítják, hogy az elhízott gyermekből lesz a túlsúlyos felnőtt. Az óvodás és kisiskolás gyermekeknek van egy természetes késztetése arra, hogy mozogjon, másszon, azonban, amennyiben nem teremtjük meg ennek a környezeti és egyéb feltételeit akkor egyszerűen ellustulnak.

A technológiai környezet, a hatalmas utcai forgalom, a sokszor elhanyagolt játszóterek, a televíziózás és a számítógépes játékok azonban egyre inkább korlátozzák a gyermekek mozgásának világát.

Különösen az úgynevezett napi tevékenységek csökkenése tűnik negatív hatásnak. Például kutatások bizonyítják, hogy a rendkívül túlsúlyos (elhízott) gyermekeket lényegesen gyakrabban vitték szüleik kocsival  az óvodába iskolába, mint a normál testsúlyú társaikat. Ők, vagyis az elhízott gyermekek kevesebbet játszottak a szabadban, rövidebb időt töltenek mozgással, és ehelyett többet néznek már ebben a korban is televíziót és játszanak videójátékokat.

A mozgás számokban

A 3 és 10 év közötti gyermekek háromnegyede játszik a szabadban minden nap. A fent említett korcsoportok több mint fele hetente legalább egyszer gyakorol egy sport klubban, bár szerencsére ez az arány fokozatosan növekszik az életkorral. Az alacsony társadalmi státuszú és hátterű gyermekek körülbelül kétszer-háromszor kisebb eséllyel mozognak megfelelő mértékben, mint a magas társadalmi státuszú és hátterű gyermekek. A 11 és 17 év közötti fiatalok 84 százaléka hetente csak egyszer tölti szabad idejét aktívan, alig végez megerőltető, izzadással járó vagy kifulladásig tartó sportmozgást, és csak 54 százalékuknál mértek hetente háromszor vagy ennél gyakrabban megfelelő aktivitást.

A 4-17 évesek több mint egyharmada azonban nem tud 2 vagy több lépést hátrafelé egyensúlyozni egy 3 centiméter széles gerendán, és 43 százalékuk nem éri el a talpát, amikor meghajlítja a törzsét. A lányok valamivel kevésbé aktívak és saját bevallásuk szerint kevésbé hatékonyak, ez a szociálisan hátrányos helyzetű lányok esetében különösen gyakran fordul elő.

A szülői példa elengedhetetlen

Ma már közismert tény, hogy az aktív szülőknek aktív gyermekeik vannak. Ez egy része a "példakép" funkciónak tulajdonítható, és különösen a kisebb gyerekek esetében, mivel jó értelemben a szüleiiktől függenek, így az aktív szülők együtt sportolnak gyermekeikkel és már korán bevezetik őket a sport világába. Az aktívabb szülőket, nagyszülőket jobban érdekli, hogy miképpen szervezik meg gyermekeik sportját, vagy hogy velük együtt legyenek aktívak. Ez különösen kihangsúlyozza a család szerepét. Az óvodások és a kis iskolások esetében még a szülők tudják a sporthoz orientálni a gyermekeket és csak később számít egyre jobban az osztálytársak és a barátok véleménye. Ez még fontosabbá teszi az óvodáskorban, hogy a szervezett sportfoglalkozások révén lehetővé tegyék a gyermekek számára a rendszeres, ellenőrzött testmozgást. És a szülőknek (és talán még nagyszülőknek is) jut valami haszon ebből, hiszen az aktív szülők esetében kevésbé valószínű, hogy a mozgás hiányból fakadó betegségek, mint például az elhízás, zsíranyagcsere-zavarok, vagy a magas vérnyomás veszélyeztese egészségüket.

Mit kell tennie a gyermekeknek (és a szülőknek)?

Sok lehetőség van a gyermekek számára, hogy fizikailag aktívak legyenek. De mennyi és milyen tipusú testmozgásra van szüksége a gyermeknek az egészséges fejlődéshez?

A gyermekek mozgás szempontjából hasznos lehet a mozgás piramisa, amelynek alapja az úgynevezett mindennapi otthoni tevékenységek, vagyis olyan tevékenységek, mint a szobák takarítása, vagy a közös vásárlás. Napi 30-60 percig kell/kellene az ilyen mozgást beiktatni a mindennapjainkba. Ezután következhet az úgynevezett szabadidős tevékenységek sora, ahol már verejtékezéssel vagy kifulladással járó tevékenységek játsszák a fő szerepet, mint a kerékpározás együtt rollerezés vagy úszás, legyen minimum 4 x 15 perc, vagyis ez egy óra naponta. A gyerekeknek nem kell sok speciális mozgás. A gyermekeket nem érdeklik a drága sportfelszerelések, nem is kell ehhez egy hatalmas kert vagy játszótér. Találjunk ki ehhez egyszerű, ötletes játékokat botok, kövek vödrökbe dobálása, futó verseny a következő fáig, labdák rugdosása, bújócska, fogócskázás. Ezek a közös játékok nemcsak a gyermekek fejlődését segítik elő, hanem a családi „szellemiséget” is elősegítik. De a lakásban is lehet, például kalandpályákat és akadálypályákat építeni régi kartondobozokból, vagy mászkálni az asztalok alatt felett.

Ajánlások I.

Csecsemők és kisgyermekek (1 – 3 év)

A csecsemők és kisgyermekek esetében nem szabad akadályozni a természetes mozgásigényt a környezeti feltételek tiszteletben tartásával.

Óvodás gyermekek (4 – 6 év)

Az irányított és a nem irányított, spontán mozgási idő minimum 180 perc legyen naponta, a nagycsoportosoknál lehetőleg még több.

Általános iskolások (6 – 14 év) és a tinédzserek/középiskolások (14 – 18 év)

Már az általános iskola alsó osztályaitól kezdődően a napi mérsékelt és intenzív mozgás ideje legyen legalább 90 perc, ebből minimum 30 perc sporttevékenység legyen, illetve 60 perc a mindennapi tevékenységet ölelje fel, mint például az iskolába menetel gyalogosan vagy kerékpárral, a napi lépésszám érje el legalább a 12 000 lépést.

Amilyen kedvező a testmozgás a gyermekek egészsége szempontjából, annyira romboló lehet a televízió, a Playstation vagy a számítógépes játékok. Mert ez a tevékenység nem teszik lehetővé a gyermekek számára, hogy egymással töltsék az időt vagyis a barátaikkal vagy testvéreikkel. Fennáll annak a veszélye is, hogy a televíziózás vagy hasonló tevékenységek növelik a magas kalóriatartalmú élelmiszerek (édességek, chips, limonádé) fogyasztását is, amelyeket a televízióban még a hirdetések is előnyben részesítik, bár erre már vannak korlátozó intézkedések. A szülőknek ezért egyértelmű korlátokat kell szabni ezeknek a médiáknak a használatára

Ajánlások II.

6 évesnél idősebb gyermekeknél legfeljebb napi 0,5 óra,

6 és 12 év közötti gyermekek számára naponta legfeljebb 1 óra,

a 12 éves vagy idősebb gyermekek számára legfeljebb napi 2 óra képernyő elötti ülés.

A televíziónak vagy a számítógépeknek a legjobb játékidőben, azaz délután, tabunak kell lennie. És még a rossz idő sem árthat senkinek, hogy megfelelő ruhában kimenjenek és ugráljanak a pocsolyákban és a "sár" is különösen szórakoztató lehet.

 




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu