Főoldal / Hírek / Érdekességek / Az ülés az új dohányzás?

Érdekességek

Az ülés az új dohányzás?

2020.09.13

Egyre több a bizonyíték arról, - hacsak nem vagy kerekesszékes -, hogy a túl sok ülés mennyire káros az egészségre.

Ahhoz, hogy csökkentsük a rossz egészségi állapot, a különféle megbetegedések kialakulásának kockázatát, tanácsos rendszeresen, legalább heti 150 percet mozogni, edzeni és az üléssel eltöltött idő mennyiségét jelentősen csökkenteni. Számtalan tanulmány mutat rá, hogy a mozgásszegény életmód meglehetősen szoros kapcsolatban áll az elhízottsággal, a kettes típusú diabétesz és különféle rákbetegségek kialakulásával, valamint ezek következtében a korai halálozással.

A hosszantartó ülés lassítja az anyagcserét, ami ezáltal hatással van a vércukorszint, valamint a vérnyomás megfelelő szinten való tartására, illetve a túlzott testzsír kialakulásnak elkerülésére.

Az Egyesült Királyságban nagyon sok fiatal tölt akár napi 9 órát is ülve. Ebben nincs benne az alvással töltött idő, de benne foglaltatik a tv nézés, a számítógépezés, az olvasás, a házifeladat írás, az autóban vagy tömegközlekedési eszközön való utazás.

Mozogj többet, ülj kevesebbet.

Az Egyesült Királyság Tisztifőorvosának fizikai aktivitással kapcsolatos útmutatója azt ajánlja, hogy egy hosszabb, egyhelyben való üléssel eltöltött időt érdemes több rövid, akár csak néhány perces mozgással megszakítani. Még nincs elég bizonyíték arra vonatkozóan, hogy mennyi az az időtartam, amennyit ülve szabad eltölteni egy nap alatt, azonban néhány ország, mint például Ausztrália, már tett ajánlásokat, miszerint érdemes lenne a gyerekek, tv nézéssel, videójátékozással eltöltött idejét 1-2 órában maximalizálni. Mindezt azért, hogy az ülőpozícióban eltöltött időt mennyiségét csökkentsék.

Buszvezetők és asztronauták

            A betegségek kialakulása és a túl sok ülés közti kapcsolat először az 1950-es években merült fel, mikor is a kutatók azt vették észre, hogy a szívinfarktus kialakulásának esélye kétszer nagyobb a ’double decker’ , vagyis a jellegzetes londoni emeletes buszok vezetőinek körében, mint a jegyellenőröknél. Míg a buszvezetők a munkaidejük 90%-át is üléssel töltötték, addig az ellenőrök akár 600 lépcsőfokot is megmásztak egy nap.

            A túlzott mennyiségű ülés lassítja az anyagcserét, ami pedig hatással van a vércukorszintre, a vérnyomásra, a zsíranyagcserére, valamint gyengébb izomzatot és csontozatot is eredményez.

Egy a 70-es években, asztronautákon végzett kutatás szerint, pedig a súlytalanságban eltöltött idő előrehaladott csonttömeg és izom csökkenéssel jár, valamint szoros kapcsolatban áll az öregedéssel is.

A jelenlegi kutatások korlátozottsága

            A bizonyítékok nagy többsége megfigyeléses tanulmányokon alapszik, amelyek viszont csak az összefüggés mutatható ki az ülő életmód és a rossz egészségi állapot között, de annak közvetlen okára még nem derítettek fényt.

Gyerekek 5 éves korig

            Az 5 év alatti gyerekek esetében alapvető tanács, hogy minél kevesebb időt töltsenek a TV készülék előtt (lehetőleg semmit), kocsiban, buszon, vonaton utazva, vagy egyszerűen a babakocsiba ülve. Ez bár nagy kihívás lehet az elfoglalt szülők számára, de nagyon fontos, hiszen a gyerekkorban kialakuló tapasztalatok és szokások hatással vannak felnőttkori egészségünkre.

Javaslatok, ötletek, útmutatások az üléssel töltött idő csökkentésére kis gyermek korban:

- Egyhuzamban 1 óránál tovább semmi esetre sem maradjon a gyerek a babakocsiban, hordozóban, sétáláskor minél több időt töltsön azokon kívül, és inkább saját lábán közlekedjen

- Csökkentsük, illetve kerüljük el a TV, vagy bármilyen más képernyő előtt eltöltött idő mennyiségét, helyette aktív, mozgást igénylő játékokat találjunk ki lakáson belül és a kertben is

Fiatalok estében:

Az 5 és 18 év közötti gyerekek, fiatalok számára az üléssel töltött idő csökkentésére gyakorlatilag bárminemű mozgásforma megfelel, akár otthon a házon belül, a kertben, az iskolában, iskola után a barátokkal, osztálytársakkal a környéken, a lényeg, hogy mozogjanak.

  • Megállapodást kell kötni a fiatallal arra vonatkozóan, hogy a TV nézésért, számítógépezésért cserében mozogjon, eddzen valamit, tehát érdemelje ki azt!
  • Meg kell egyezni családon belül, hogy mi az az idő mennyiség, amit képernyő előtt szabad tölteni és azt semmiképpen se lépjük át!
  • Mentesítsük a hálószobánkat mind a TV-től, mind a számítógéptől, illetve a mobiltelefontól!
  • Ajándékozáskor olyan ötletekkel álljunk elő, amelyek egy aktívabb életmódra serkentenek, mint egy bicikli, roller vagy labda!
  • Igyekezzünk bevonni a fiatalokat a házimunkába!

De a legfontosabb talán, hogy a szülők maguk is szolgáljanak jó példával a gyerekek számára és minél kevesebb időt töltsenek ülőtevékenységgel.

Felnőttek esetében:

      A 19 és 64 év közöttiek esetében fontos, hogy ők maguk váljanak tudatossá arra vonatkozóan, hogy mind tanulás, mind munka közben vagy a tömegközlekedéskor igyekezzenek kevesebbet ülni, rendszeresen álljanak fel néhány percre, egy megállóval később szálljanak fel a tömegközlekedési eszközre és/vagy szálljanak le hamarabb és a távot inkább sétálják le.

Ötletek erre vonatkozóan:

  • Buszon, villamoson inkább állva utazzunk!
  • Használjuk a lépcsőt a lift és a mozgólépcső helyett!
  • Állítsunk be a telefonunkon egy emlékeztetőt, ami 30 percenként jelez nekünk, hogy álljunk fel néhány percre!
  • Igyekezzünk a laptopot egy magasabb asztalra helyezni, hogy állva kelljen dolgoznunk!
  • Kávé és tea szünetben sétáljunk is néhány percet!
  • Telefonálás közben is igyekezzünk sétálni, mintsem egyhelyben maradni
  • Munkahelyünkön inkább álljunk fel és menjünk oda kollégánkhoz, minthogy e-mailt küldünk.
  • A bevásárló központokban lehetőleg minél távolabb álljunk meg kocsinkkal a bejárattól.
  • A telefont is előnyösebb egy másik asztalra tenni, hogy fel kelljen állni, ha megszólal!

65 év felettiek:

A 65 év felettiek jellemzően akár 9 órát is ülve töltenek egy nap, ami hatalmas probléma.

Néhány ötlet az ő számukra is ennek elkerülésére:

  • TV nézés közben, minden reklámszünetben álljanak fel, sétáljanak körbe a lakásban, menjenek ki a kertbe, lépcsőházba!
  • Telefonálás közben szintén sétáljanak!
  • A lehető legtöbb esetben használják a lépcsőt, lift helyett!
  • Találjanak aktív hobbit maguknak, mint például a kertészkedés, úszás, nordic walking!
  • Járjanak el közösségi kirándulásokra, sétákra, táncórákra!
  • Legyenek aktívak a házi, kerti munkák esetében!

A szerkesztő megjegyzése: a legújabb kutatási eredmények alapján a megfelelő szív-keringési fittséggel rendelkezők elhalálozási kockázata jóval kisebb, még ha esetleg túlsúlyosak is, szemben azokkal, akik nem rendelkeznek megfelelő fittséggel. Ha már kövér valaki, akkor legalább legyen fitt!

 

https://www.nhs.uk/live-well/exercise/why-sitting-too-much-is-bad-for-us/




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu