Főoldal / Hírek / Érdekességek / A rövid, DE intenzív vagy a hosszabb állóképességi edzés a hatásosabb egészségügyi szempontból?

Érdekességek

A rövid, DE intenzív vagy a hosszabb állóképességi edzés a hatásosabb egészségügyi szempontból?

2020.03.04

Tizenkét hét intervall-sprint edzés jobban javítja a kardio-metabolikus egészségi mutatókat, mint a hagyományos állóképességi edzés, annak ellenére, hogy ötször alacsonyabb az edzésterhelés és az időigény

Egy tudományos vizsgálatban arra keresték a választ, hogy az intervall-sprint edzés (SIT) ugyanolyan mértékben hatékony testmozgási stratégia az inzulinérzékenység és a kardiometabolikus egészség egyéb mutatóinak javítása szempontjából, mint a hagyományos, közepes intenzitású folyamatos edzés (MICT).

A SIT egyperces intenzív mozgást jelentett egy 10 perces intervallum alatt, míg a MICT 50 perces folyamatos testgyakorlást igényelt alkalmanként, vagyis időtartamban ötször annyi ideig tartott, csak nem volt annyira intenzív.

A korábban mozgásszegény életmódót folytató, többnyire ülő tevékenységet folytató férfi résztvevőkből három csoportot alkottak. Az egyik csoport 9 főből állt, akiknek átlag életkora 27 ± 8 év; míg testtömeg indexük (BMI) 26 ± 6 kg/m2 volt és három héten keresztül nagy intenzitású (SIT) edzést végzett, a másik csoport, amely 10 főből állt és a hosszantartó állóképességi edzést (MICT) végeztek 12 héten keresztül, míg a harmadik csoport 6 főből állt és kontrollként vettek részt a felmérésben, vagyis eddigi életvezetésüket folytatták.

A SIT típusú edzést folyatók  edzéstervébe háromszor 20 másodperces „ami a csövön kifér” ciklussprinteket (~500W) építettek be, két perc 50W-on való kerékpározással, a MICT csoport tagjai 45 percen keresztül folyamatosan kerékpároztak, a maximális pulzusszám körülbelül 70%-án (~110W). Mindkét protokoll két perces melegítést és három perces levezetést tartalmazott 50W-on.

A csúcs oxigénfelvétele edzés után mindkét csoportban egyformán 19 %-al nőtt (SIT esetében: 32±7 és 38±8 között, míg a MICT esetében: 34±6 és 40±8ml/kg/perc között; az eltérés mindkét csoportban statisztikai értelemben szignifikáns, jelentős volt.  Az edzések előtt és után 72 órával elvégzett intravénás glükóztolerancia-tesztekkel meghatározott inzulinérzékenységi index (CSI) hasonlóan növekedett.

A vázizomsejtek energiafelszabadító folyamataiért leginkább felelős mitokondriális enzimek aktivitása szintén hasonlóan nőtt a SIT és a MICT típusú edzések után is, amit elsősorban a citrát-szintetáz enzim (CS) maximális aktivitása tükrözött leginkább. A kontrollcsoportban a maximális oxigénfelvétel, és a CS   enzim változásai csekélyek voltak.

A vizsgálat eredményeit összefoglalva tehát elmondható, hogy a korábban ülő tevékenységet folyató férfiak esetében a tizenkét hetes rövid intenzív intervall edzés (SIT) ugyanolyan mértékben javította a kardio-metabolikus egészség mutatóit, mint a régóta jól bevált állóképességi edzés (MICT), annak ellenére, hogy ötször alacsonyabb volt az edzés mennyisége és ideje.

A szerkesztő megjegyzése: Kedves olvasó a fenti tanulmány rövid ismertetője nem lebeszéli Önöket arról, hogy idejüket sporttal töltsék, hanem éppen azokat az embereket kívánja megszólítani, akik időhiányra hivatkozva nem akarnak sportolni, pedig egészségi állapotuk ezt nagyban igényelné!

journals.plos.org




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu