Főoldal / Hírek / Érdekességek / A mozgásszegény életmód miatt már két hét alatt csökken a fittség és az izomtömeg

Érdekességek

A mozgásszegény életmód miatt már két hét alatt csökken a fittség és az izomtömeg

2020.01.16

Az elmúlt évben Liverpoolban (Anglia) egy élettani konferencián hangzott el az alábbi igencsak meglepő eredmény egy tudományos előadásban. „A 60 éveseknél két hét inaktivitás nem pusztán az izomtömeg, hanem a kardio-respiratorikus vagyis a szív-és légzési fittség leépüléséhez is vezet”.

A kutatók 26 fő fiatal 20 és 36 év közötti és 21 fő idősebb - 54 és 66 év közötti - személyt vizsgáltak meg alaphelyzetben, akik többnyire a napi minimum elvárt aktivitási szintet, vagyis a 10 000 lépést teljesítették a hét minden napján. A vizsgálat további részében minden résztvevőnek 14 napon keresztül jelentősen, 85 %-al csökkentenie kellett ezt a megszokott lépésszámot, vagyis 1 500 lépésre két héten keresztül.

A két hét ülés és a kevés mozgás hatására a résztvevők a sovány testtömegükből eltérő mértékben, de jelentős mértékben vesztettek. A fiatalabbaknál ez 0,43 ± 0,78 kg, míg az idősebbeknél pedig 0,08 ± 0,76 kg (p<0.05) volt.

A résztvevők azonban nemcsak a testtömegükből vesztettek, hanem az izomminőségük is romlott. Ezt úgy határoztak meg, hogy az izomerőt egységnyi sovány izomtömegre vonatkoztatták. A testzsírban ugyanakkor növekedés következett be, ez főleg az izomban található zsírszöveteknél volt megfigyelhető. A vérszérumban pedig két hét inaktivitás után megnövekedett CTX szintet találtak, amely egy a csontok lebontásának gyorsulását jelző marker. Mindezek a hatások mindkét korosztályban előfordultak.

A tanulmány elkészítői kiemelték, hogy az inaktivitás az idősebbekre még károsabb, mint a fiatalokra.

Ez annak a következménye, hogy a hatvanasoknál már eleve több a testzsír és kevesebb az izomszázalék. Az oxigén felvevőképessége pedig szignifikánsan kevesebb lett az időseknél szemben a fiatalok értékével a két hét letelte után.

Az idős embereknél a csökkent aktivitás hatására a szív és a tüdő fittsége, illetve a sejtek energia felszabadulásáért felelős sejtalkotók, vagyis a mitokondriumok működése több fázisában sérült, és jóval nagyobb mértékben, mint a fiataloknál.

A tanulmány készítői szerint, idős korban is kiemelt mértékben ajánlott betartani a minimális 10 000 lépés megtételét naponta!

zeitschrift-sportmedizin.de




Kapcsolódó oldalak

Hírarchívum

Eseménynaptár

Támogatóink

Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Olimpiai Bizottság
The Coca-Cola Foundation

Partnereink

Exercise is Medicine American College of Sports Medicine Magyar Sporttudományi Társaság Semmelweis Egyetem Semmelweis Egyetem – Testnevelési és Sporttudományi Kar OSEI – Országos Sportegészségügyi Intézet Szegedi Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Nyugat-magyarországi Egyetem Magyar Edzők Társasága Magyar Egyetemi – Főiskolai Sportszövetség Webbeteg.hu Webbeteg.hu - SportolOK
Főoldal | Elérhetőség | Adatvédelem | Impresszum
© 2013 mozgásgyógyszer.hu